Bataty na słodko bezglutenowy deser

Bataty na słodko bezglutenowy deser

Bataty na słodko bezglutenowy deser

Kiedyś o batatach można było przeczytać tylko w książkach. Obecnie stają się coraz bardziej popularne oraz powszechnie dostępne w Polsce. Nic dziwnego, ponieważ to warzywo jest nie tylko smaczne, sprawdza się zarówno w daniach słodkich, jak i wytrawnych, ale również ma wiele właściwości odżywczych, a także leczniczych. 

Kiedy zaczynałam moją nową dietę bez nabiału i glutenu, to zastanawiałam się, co ja właściwie będę jadła. Bałam się, że moje życie stanie się strasznie ciężkie, a posiłki nudne i monotonne. Nawet nie wiesz jak bardzo się myliłam! Dopiero teraz moja fantazja kulinarna eksplodowała. Mój najnowszy pomysł polega na tym, aby każdego miesiąca wypróbuje jakieś 2 – 3 nowości.

Założę się, że na pewno kiedy chodzisz na zakupy spożywcze, to często widzisz na półkach sklepowych różne dziwne produkty. Oglądasz je, obwąchujesz i zachodzisz w głowę, co to jest i w jaki sposób się te wynalazki spożywa. Mam dokładnie tak samo! Dlatego właśnie  postanowiłam od momentu przejścia na moją nowa dietę, że będę kupować każde dziwadło, które wpadnie mi w oko.

Bataty już od kilku miesięcy były na moim celowniku. Pamiętam, że 20 lat temu, kiedy mieszkałam w Stanach, to właśnie tam jadłam deser o nazwie sweet potato pie, czyli placek z batatów. Bardzo mi smakował. Od kilku miesięcy cały czas widywałam te warzywa w jednym z supermarketów. Za każdym razem przyglądałam się im. Jednak nie kupowałam, ponieważ nie miałam pojęcia, co mogłabym z nich zrobić. Aż w końcu stwierdziłam, że najpierw je kupię, a potem pomyślę co przyrządzę. Tak też zrobiłam.

Przez pierwsze trzy razy nie miałam za bardzo pomysłu co by tu z tych batatów upichcić, zatem po prostu piekłam je w piekarniku. Jedliśmy je w formie chipsów posypane solą. Aż któregoś dnia naszło mnie na coś słodkiego, więc upieczonego batata trochę osoliłam, a następnie polałam miodem. Stwierdziłam,  że do tego duetu świetnie pasowałby też smak kokosowy. Zatem posypałam batata wiórkami kokosowymi, a do tego polałam trochę zgęstniałym od stania w lodówce mlekiem kokosowym. Na koniec posypałam jeszcze wszystko rozgniecionymi orzechami włoskimi. Tylko nie pytaj mnie ile ten deser ma kalorii;). W każdym bądź razie składa się ze zdrowych składników, nie zawiera glutenu, ani nabiału, a co najważniejsze jest przepyszny.

Bataty na słodko bezglutenowy deser

Składniki na 2 porcje:

  • batat [1 sztuka około 230 g]
  • miód [6 – 8 łyżeczek]
  • wiórki kokosowe [6 łyżeczek]
  • orzechy włoskie [3-4 sztuki]
  • mleko kokosowe [6 łyżeczek]
  • szczypta soli

Przygotowanie:

  • Umyj batata gąbeczką pod bieżącą wodą oraz osusz go papierowym ręcznikiem.
  • Następnie ponacinaj go w kilku miejscach i ułóż na papierze do pieczenia.
  • Włóż go do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piecz z termoobiegiem przez 50 – 60 minut.
  • Upieczony batat odłóż na chwilkę, żeby przestygł.
  • Następnie pokrój go na plasterki – u mnie wyszło sześć.
  • Każdy plasterek posyp odrobiną soli a następnie posmaruj łyżeczka miodu oraz gęstego mleka kokosowego (ja używam tego bio z Rossmanna), posyp łyżeczką wiórków kokosowych, a na koniec udekoruj rozgniecionymi orzechami włoskimi. Palce lizać!

Właściwości odżywcze i lecznicze batatów

Bataty na słodko bezglutenowy deser

Bataty na słodko bezglutenowy deser

Bataty to smaczne warzywo, ale również bogate źródło wielu witamin oraz minerałów, dzięki czemu mają bardzo korzystny wpływ na Twój organizm:

  • doskonałe źródło witamin z grupy B: B1, B2, B3, B5 i B6,
  • już 100 gram batatów pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę A, która wpływa między innymi na korzystny wygląd skóry, wzmacnia wzrok, a także odporność na infekcje,
  • zawierają również mnóstwo cennych pierwiastków takich jak: magnez, fosfor, potas, miedź oraz mangan,
  • dzięki zawartości beta-karotenu, witaminy C oraz magnezu mają mają właściwości przeciwzapalne,
  • batat jest bogatym źródłem luteiny, która ma zbawienny wpływ na wzrok,
  • charakteryzuje się niskim indeksem glikemiczny, zatem proces uwalniania z nich energii jest dość powolny i dzięki temu spowalniają wchłanialność węglowodanów przez organizm.

A Ty jadłaś już kiedyś bataty?

  • Ale mi „smaka” zrobilas. Lubie bataty, ale jeszcze ich na slodko nie jadlam. Mysle nad ciastem z nich 😉

    • Też bym chciała zmierzyć się ze zrobieniem ciasta z batatów 😊

  • Trochę mi się przejadły.

  • Uwielbiam bataty! 🙂

  • Jadłam bataty, są pyszne, lubię do nich wracać

  • Bataty-moja niedawno odkryta miłość. Jadami je w formie frytek. Zapiekamy w piekarniku ipo 30 min gotowe. W końcu kupiłam wiórki kokosowe i biorę się za wypróbowanie Twojej propozycji;-)