Jak wzmocnić odporność organizmu jesienią surówkami

Surówki czyli dawka jesiennych witamin

Jak wzmocnić odporność organizmu jesienią

Jesień, to taki okres, w którym szczególnie powinnaś zadbać  o to, aby posiłki które spożywasz wspierały odporność organizmu, żeby uniknąć przeziębień. Zatem wzmocnij swój organizm poprzez właściwe odżywianie. Jak to zrobić? Zaraz Ci podpowiem.

Kiedy na dworze panuje przejmujący chłód, pomieszczenia są niedogrzane lub czasem zbyt ciepłe z wysuszonym powietrzem (sama już nie wiem, która opcja jest bardziej denerwująca), to nie trudno jest o nabawienie się przeziębienia.  Jednocześnie niskie temperatury oraz coraz krótsze i ponure dni sprzyjają zwiększonemu zapotrzebowaniu na energię, którą często niestety dostarczasz sobie opychając się słodyczami. Nie jest to zbyt korzystne, ponieważ cukier również zwiększa szansę na infekcję.

Dlatego w okresie jesiennym szczególnie zadbaj o to, aby spożywać dużą ilość warzyw oraz owoców, które są bogatym źródłem przeciwutleniaczy zwalczających wolne rodniki, a także wzmacniają Twoja odporność i chronią przed przeziębieniem. Są to przede wszystkim witaminy: A, C oraz E. Gdzie ich szukać? Zawarte są głównie w: marchwi, dyni, szpinaku, brokułach, pomidorach, papryce, cytrusach oraz porzeczkach i truskawkach (także tych mrożonych).

Jak wzmocnić odporność organizmu jesienią

Mnie do jedzenia warzyw i owoców dwa razy nie trzeba namawiać.Pochłaniam je na kilogramy. Podróżując latem po Polsce powróciłam do smaków z dzieciństwa, czyli surówek obiadowych. Taka alternatywa dla sałatek. Oczywiście jedząc w niektórych miejscach kończyło się to tylko na jednym dziubnięciu widelcem marchewki, ponieważ miała przedziwny, zabielony kolor. Po przyjrzeniu się i przetestowaniu okazywało się, że jest doprawiona na przykład … majonezem! Niewiarygodne. Gdybym na własne oczy tego nie zobaczyła, to bym chyba nie uwierzyła, że można coś takiego zrobić surówce z marchewki!

Jeśli o mnie chodzi, to lubię jedząc czuć smak danego produktu. Oczywiście zazwyczaj nie wcinam samej marchewki, czy buraczka tylko je doprawiam, ale robię to subtelnie. Dzisiaj chciałam pokazać Ci moje trzy sposoby na pełne witamin surówki do obiadu jesienią.

Surówka z marchewki

Surówki czyli dawka jesiennych witamin

Jak wzmocnić odporność organizmu jesienią

Lista składników:

  • marchewka [2 sztuki]
  • jabłko bez skórki [1/2 sztuki]
  • sok ze świeżej cytryny
  • świeży ananas [1/2 plasterka]

Każde dziecko wie, że marchewka, to bogate i chyba najbardziej popularne źródło beta karotenu. Jego spożycie jest szczególnie zalecane w okresie jesienno – zimowym, kiedy to  układ immunologiczny ulega osłabieniu . W wyniku tego może dochodzić do infekcji. A z kolei prowitamina A, która powstaje dzięki beta karotenowi wzmacnia układ odpornościowy. Przyznaję, że bardzo lubię marchewkę zarówno gotowaną jak i surową. W związku z tym dodaję ją do czego tylko się da.

Surówka z selera

Surówki czyli dawka jesiennych witamin

Jak wzmocnić odporność organizmu jesienią

Lista składników:

  • seler [1/2 sztuki]
  • jogurt naturalny [1 łyżka]
  • rodzynki [1/2 garści]
  • ziarenka granatu [1/2 garści]

Seler jest u nas niedocenianym warzywem. Najczęściej stosuje się go podczas gotowaniu zup. Ja jednak lubię to warzywo pod każdą postacią. Pieczony w zapiekance wraz z ziemniakami, gotowany w zupie lub jako dodatek do mięsa. Również marynowany, a także surowy starty i podany jako surówka do głównego dania.  Oprócz walorów smakowych, seler jest źródłem wielu witamin. Warzywo to ma dwukrotnie więcej witaminy C niż cytrusy. Dostarcza też witaminy z grupy B, łącznie z kwasem foliowym i witaminą PP.

Surówka z buraków

Surówki czyli dawka jesiennych witamin

Jak wzmocnić odporność organizmu jesienią

Lista składników:

  • ugotowane buraki [2 sztuki]
  • sok ze świeżej cytryny [1 łyżeczka]

Kidy byłam dzieckiem, to nienawidziłam dwóch produktów. Jednym z nich była wątróbka, do której nadal pałam wielka niechęcią i obiecałam sobie, że już nigdy jej nie tknę. Natomiast drugi, to buraki. Jednak niechęć do tego warzywa całkowicie mi przeszła dawno temu. Teraz ze względu na to, że lubię buraki, a także na moje częste problemy z właściwym poziomem żelaza warzywo to bardzo często pojawia się na moim stole pod różnymi postaciami. jesienią i zimą często jest to gęsta, rozgrzewająca zupa krem w stylu barszczu ukraińskiego. Natomiast latem kupuję botwinkę i robię z niej chłodnik. A ostatnio bardzo często do obiadu produkuję we wręcz hurtowych ilościach tarte buraczki. Warto je jeść, ponieważ jak już wspomniałam wzmacniają układ krwionośny, poza tym są pyszne.

A jakie jest Twoje źródło witamin jesienią?

  • Bardzo lubię surówki, to także nr 1 w mojej kuchni w Polsce oczywiście, więc wykorzystam z pewnością Twoje pomysły!

  • Surówki to zawsze dobra opcja 🙂

  • marchewkowa zdecydowanie dla mnie <3

  • Dodanie ananasa do marchewki mnie zaskoczyło. Zawsze raczej klasycznie robiła. Podobnie jest z granatem. Dla mnie niecodzienne połączenia, ale warto spróbowania.

  • Patrycja Czubak

    Uwielbiam surówkę z marchewki i buraczków 🙂

  • Z tego samego powodu wszędzie dodaję imbir, nawet do surówki z marchewki 🙂

  • MrsGrono.com

    Ale fajne proste przepisy na surowki! Narobilas mi smaka 😀

  • Proste tak jak lubię 🙂

  • Marta (codziennosci.pl)

    Uwielbiam zapach włoszczyzny! Ile kombinacji można z niej wyczarować. Nawet z samej pietruszki, plus sos z majonezu, mleka, cukru i cytryny. Albo sos na bazie oleju/oliwy. Z całej włoszczyzny też można machnąć suroweczkę 🙂 Ale trzeć na tarce nienawidzę 😀

  • aleksandrin

    Ja do diety dorzucam jeszcze zioła, ostatnio zaczęłam stosować Immunoherb od nowoczesneziola i powien, że nawet nie miałam kataru (odpukać oczywiście) 😀

  • Ja bardzo często robię surówki z kapusty, zarówno czerwonej jak i białej. Jesienią i zimą jadam więcej kiszonych ogórków i również dodaję je do surówek. A buraczki – uwielbiam 🙂 Jeden z moich ulubionych sposobów to upiec buraki owinięte folią w piekarniku, a potem, pokrojone w kawałki, podgrzać z oliwą, octem balsamicznym i czerwonym winem 🙂

  • Jesienią (jak i przez cały rok) jem dużo kapusty kiszonej. Ostatnio zakochałam się w smoothie z ananasa i szpinaku

  • Moja dieta jest na szczęście urozmaicona, więc nie odczuwam szczególnych zmian w organizmie ani pod kątem zasobów energii ani spadku odporności, natomiast czuję, że mój organizm domaga się ciepła i częściej muszę zjeść coś rozgrzewającego.

  • amir

    Uwielbiam surówki i sałatki i mogłabym się nimi żywić na okrągło. A odporność dodatkowo jeszcze jesienią i zimą wzmacniam za pomocą probiotyku acidolac, dzięki czemu flora jelitowa jest zrównoważona

  • Z marchewki i buraków uwielbiam 🙂 jesienią lubię też warzywa na ciepło, gotowane na parze 🙂