Jak nie przytyć w święta wielkanocne

jak nie przytyć w święta wielkanocne

Jak nie przytyć w święta wielkanocne

Wielkanoc, to wspaniały okres, kiedy możesz spotkać się w rodzinnym gronie i wspólnie świętować. Jednak jeśli walczysz z niechcianymi kilogramami, to może być dla Ciebie prawdziwe wyzwanie, a także okres próby siły charakteru. W tym czasie stoły uginają się pod ciężarem świątecznych dobroci. Pewnie zastanawiasz się jak przejść obojętnie koło smakowicie pachnącego żurku, czy mazurka, żeby nie zaprzepaścić dotychczasowych efektów diety? 

Jak nie przytyć w święta wielkanocne

Wielkanoc, tak jak inne święta, to nie najlepszy okres dla Ciebie, jeśli od jakiegoś czasu próbujesz zrzucić zbędne kilogramy. Jednak jeśli zastosujesz kilka prostych, sprawdzonych trików, to masz szansę przetrwać ten czas, a nawet zjeść trochę smakołyków.

  • Jeśli wybierasz się do kogoś na wielkanocne śniadanie, które ma się odbyć o 10:00 – 11:00, to koniecznie między 8:00 a 9:00 zjedz coś lekkiego. Może to być jogurt z owocami i płatkami, sałatka lub po prostu dwie kromki pełnoziarnistego chleba z twarogiem, czy chudą szynką oraz warzywami. Jeśli byś się przegłodziła przez tyle godzin od momentu wstania z łóżka, to zapewne w pierwszej kolejności rzuciłabyś się na kaloryczną sałatkę z majonezem lub jakieś słodkości.
  • Z tradycyjnych potraw koniecznie sięgnij po żurek (ale nie nakładaj sobie boczku, czy tłustej kiełbasy, które zapewne będą w nim pływać), ponieważ zakwas skutecznie wspiera trawienie i poprawia wchłanianie mikroelementów.
  • Śmiało jedz takie produkty jak: jajka, chude wędliny oraz duże ilości warzyw i owoców.
  • Uważaj na napoje gazowane oraz soki owocowe, ponieważ często zawierają sporo cukru. Lepiej sięgaj po niegazowaną wodę, soki warzywne, niesłodzoną herbatę, czy kawę.
  • Jeśli chodzi o alkohol, to na prawdę warto, żebyś z niego  zrezygnowała. To całe mnóstwo pustych kalorii – 9 kcal/1 g., a dodatkowo obciążenie dla wątroby. Jeśli jednak sięgniesz po alkohol, to zastosuj zasadę – jedna lampka wina, jedna szklanka wody.

Jak odchudzić wielkanocne potrawy

Jak nie przytyć w święta wielkanocne

Jak nie przytyć w święta wielkanocne

  • Przede wszystkim unikaj dodawania do potraw  majonezu, śmietany oraz cukru. Z powodzeniem możesz zastąpić je jogurtem oraz ksylitolem, który nie powoduje gwałtownego skoku poziomu cukru we krwi po posiłku.
  • Zamiast bułki tartej używaj zmielonych otrąb, dzięki temu danie będzie bogatsze w błonnik.
  • Pamiętaj, że przyprawy wspomagają proces trawienia i pobudzają pracę jelit. Dlatego dodawaj do swoich potraw spore ilości takich ziół jak: majeranek, cząber, bazylia oraz estragon.
  • Na dobre trawienie również znakomicie wpływają maliny, które możesz dodać do ciast.
  • Kolejny świetny dodatek do deserów, to wanilia. Nie tylko nadaje niepowtarzalny smak, ale również hamuje aktywność ośrodków w mózgu odpowiedzialnych za zajadanie stresu.

Bądź asertywna

Jak nie przytyć w święta wielkanocne

Jak nie przytyć w święta wielkanocne

Jeżeli jednak w pewnym momencie ulegniesz pokusie, to nie obwiniaj siebie za słabą wolę. Nie myśl, że zrujnowałaś swoją dietę i nie warto dalej się strać. Niech ta sytuacja po prostu zmobilizuje Cię do tego, aby kolejny tydzień był bardziej aktywny. Zacznij od razu idąc wraz z rodziną na długi świąteczny spacer. Wyjdzie to wszystkim na dobre

Natomiast jeśli nie masz ochoty na jakąś potrawę, ponieważ nie lubisz jej, jest kaloryczna lub szkodzi Ci, to nie jedz jej ze względu na to, żeby komuś zrobić przyjemność. Gospodarz domu ma prawo zaoferować Ci jakieś danie, ale Ty masz prawo odmówienia jego spożycia. Powiedz krótko: „Nie, dziękuję”, jednocześnie kręcąc głową. Unikaj takich stwierdzeń jak: muszę, nie mogę. Po odmówieniu zjedzenia czegoś nie zadręczaj się poczuciem winy, ponieważ to jest Twoje Ciało i to Ty decydujesz o tym, jakich składników odżywczych będziesz mu dostarczać.

Jeśli Twój organizm tak jak mój nie toleruje jajek, to pewnie dla tej pory Wielkanoc była dla Ciebie koszmarem. Większość potraw jest nafaszerowana tym produktem. Jednak możesz spróbować sięgnąć po jaja przepiórcze lub perliczki, które są polecane dla osób z alergią oraz nietolerancją na kurze.

Jak w tym roku zamierzasz spędzić Wielkanoc?

  • Ja to w każde święta jem przeważnie jeszcze mniej niż na co dzień 😉

  • lubię czytać Twoje rady, ja na dzień dzisiejszy przez katar całkowicie straciłam smak, ale mam nadzieję, że do świąt mi przejdzie:))

  • Martyna Cieślińska

    Dzięki za ten wpis bo już wczoraj myślałam ile to nie przybiore na Święta będę sie teraz pilnować. Pozdrawiam
    Martyna z http://www.wpuszczonawmaliny.blogspot.com

  • Marta Jadzia

    Wszystkie te metody staram się stosować 🙂 I działa. odchudzone przepisy to świetny patent na jedzenie bez wyrzutów sumienia 🙂

  • Ja mam to szczęście, że jestem całe życie na diecie specjalnej – nawet sobie nie pofolguje w święta, bo mnie przeraża chorowanie później przez 3 tygodnie 😀

  • naszebabelkowo.blogspot.com

    Ja zazwyczaj nie tyję w święta, bo za wieloma świątecznymi potrawami po prostu nie przepadam – i jem jak zwykle, ewentualnie czasami pozwolę sobie na kawałek ciasta 😉

  • U mnie nie ma żurku, tylko barszcz czerwony, na zakwasie. Tylko na niego czekam w te święta! 😉 Dodatkowo staram się codziennie ruszać, aby nie zasiedzieć się za stołem. Super rady, pozdrawiam!

    • O barszczu czerwonym na zakwasie, to jeszcze nie słyszałam. Bardzo jestem ciekawa jego smaku. U mnie w rodzinie raczej jest żurek, ale w tym roku nie jadłam.

  • Najbardziej zaciekawiłaś mnie tą wanilią, muszę o tym doczytać. a wiesz, że mnie ten zapach zawsze uspokaja?

    • Może to jest jakoś połączone ze sobą – bycie spokojnym i zjadanie mniejszych ilości ;).

      • MAsz rację, w końcu kompulsywne obżeranie się nie ma nic wspólnego ze spokojem;)

  • Haha, my na pewno nie przytyjemy, bo wyjeżdżamy na święta, więc wielkanocny stół nas ominie:))

    • Ale super! Mam nadzieję, że wyjazd się udał :). Marzę o takich wyjazdowych świętach.

      • Tak, udał się:)
        To może w przyszłym roku ci się uda:))

  • Mi to by się przydał wpis, jak przytyć w święta wielkanocne 😉

  • Gosia

    Ja na szczęście nie jem zbyt wiele. Uwielbiam wanilię,

    • Tez lubię wanilię:). Gosiu, a podrzucisz mi link do swojego bloga? Nie mogę coś wejść w niego przez Disqus :(.

  • kiedyś miałam wielki problem, jak nie przytyć w święta. ale teraz to proste. wystarczy jeść, a nie obżerać się do oporu. a jeżeli jeszcze wykorzystamy wolny czas na aktywność fizyczną to już w ogóle super.

    • Dokładnie, umiar połączony z ruchem, to jest to :).

  • Iwona Siekierska

    Święta to dla mnie czas obżarstwa, zajadam się wtedy sałatka z majonezem, kajmakiem i tłustym boczkiem. W pozostałe dni w roku pilnuje diety, więc Święta to dla
    Mnie czas rozpusty. Zgodnie z Polska tradycją❤️❤️❤️

  • Wielkanoc jak co roku spędzimy w gronie rodzinnym. Niestety, ja uwielbiam jajka i mogłabym je jeść codziennie – zastanawiam się nad zamiennikiem majonezu, ale nic nie przychodzi mi do głowy. Żurek robimy chudy, więc tu nie czuję niebezpieczeństwa, a wędliny zażyczyłam sobie bez żadnych „białych elementów”. Jedyne co może mnie zgubić to ten pyszny majonez 😉

  • Dziekuje za rady, tak w tym roku zamierzam zwracac uwage co i ile zjem 😉 jak wyjdzie? okze sie po swietach 🙂 pozdrawiam 🙂

  • Just Me Blog

    Ja staram się jeść w małych porcjach, nie ulegam wszystkim prośbą typu: „może dokładki?”
    Przede wszystkim staram się nie zapominać o moich zdrowych nawykach: piję dużo wody z cytryną! 🙂