Rozgrzewająca owsianka z malinami i jabłkiem

Rozgrzewająca owsianka z malinami i jabłkiem

Rozgrzewająca owsianka z malinami i jabłkiem

Dzisiaj czas na kolejną jesienną rozgrzewającą śniadaniową propozycję. Mam dla Ciebie również garść informacji na temat tego dlaczego warto sięgać po płatki owsiane. 

Pamiętasz te czasy, kiedy jeździło się na  dwutygodniowe zakładowe wczasy, a nie do jakiś tam SPA rezerwowanych na bookingu? Zawsze rano na śniadanie serwowano zamiast szwedzkiego bufetu najróżniejszego rodzaju zupy mleczne w metalowych wazach. Codziennie było coś innego: kasza manna, owsianka, mleko z zacierkami, a nawet z makaronem. Uwielbiałam ten smak i zawsze z niecierpliwością czekałam co też w danym dniu podadzą.

Później zupy mleczne w okresie studenckim zastąpiłam wątpliwej jakości płatkami śniadaniowymi, a następnie tradycyjnymi kanapkami. Jednak muszę przyznać, że przez bardzo długi okres byłam zagorzałą fanką kaszki manny. Do momentu, aż mi ktoś uświadomił, że jest ona wyrabiana z pszenicy i w przyrodzie nie istnieje coś takiego jak roślina która by dawała nam bezpośrednio ten rodzaj kaszy. No cóż, człowiek ponoć uczy się przez całe życie.

Jednak od kilku lat zupy mleczne, wprawdzie w zmienionej formie, wróciły do moich łask. Jak już wiesz obecnie najczęściej jadam na śniadanie: jaglankę, gryczankę oraz owsiankę. Chociaż przyznaję, że straciły już status zup mlecznych. Nie dodaję do nich mleka, a jak już to tylko roślinne. Najczęściej jednak ostatnimi czasy gotuję je po prostu na wodzie i urozmaicam owocami, orzechami, a także różnymi ziarnami ziarnami.

Myślę, że do jedzenia płatków owsianych na wszelkie sposoby raczej nie trzeba nikogo zachęcać, bo zarówno w owsiance jak i w deserach smakują wyśmienite. Jednak oprócz walorów smakowych mają też liczne zalety prozdrowotne:

  • jest to bogate źródło wysokiej jakości białka roślinnego,
  • owies w połączeniu z produktami mlecznymi zapewnia komórkom mózgowym oraz nerwowym porcję witaminy B6. Poprawia ona pamięć, koncentrację oraz pozwala na szybsze przyswajanie wiedzy,
  • natomiast witamina B1 oraz kwas pantotenowy przeciwdziałają zmęczeniu, a także rozdrażnieniu. Także przekąska zawierająca płatki owsiane będzie doskonała podczas intensywnego dnia w pracy, czy szkole, a także po treningu,
  • owies zawiera też substancje działające antydepresyjnie likwidujące zły nastrój,
  • roślina ta jest również bogata w przeciwutleniacze (zwłaszcza w witaminę E), które zapobiegają niszczeniu organizmu przez wolne rodniki,
  • nie wspominam już nawet o tym, że jest doskonałym źródłem błonnika, który obniża poziom cholesterolu, wiąże kwasy tłuszczowe oraz substancje toksyczne i zwiększa ich wydalanie. Co ciekawe zapobiega namnażaniu się komórek nowotworowych. Ponadto usprawnia pracę jelit, wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku, pomaga więc przy nadkwasocie i zgadze. Daje uczucie sytości, pozwalając zmniejszyć kaloryczność posiłków, co jest bardzo korzystne dla osób, które chcą stracić nadprogramowe kilogramy.

Rozgrzewająca owsianka z malinami i jabłkiem

Rozgrzewająca owsianka z malinami i jabłkiem

Rozgrzewająca owsianka z malinami i jabłkiem

Lista składników:

  • płatki owsiane [1/3 szklanki]
  • mleko owsiane [1/2 szklanki]
  • jabłko [1 sztuka]
  • maliny [5 sztuk]
  • orzechy włoskie [4 sztuki]
  • cynamon [1 szczypta]
  • syrop klonowy [2-3 łyżeczki]
  • nasiona chia [1/2 łyżeczki]
  • sól [1 szczypta]

Płatki zalej 1/2 szklanki mleka owsianego, wrzuć do nich drobno pokrojone jabłko, dodaj cynamon, posól i gotuj aż do  gotuję, aż do całkowitego wsiąknięcia . Gotową owsiankę posłodź syropem klonowym. Następnie udekoruj pokrojonym jabłkiem, malinami, pokruszonymi orzechami, nasionami chia.

A Ty jadasz płatki owsiane?

  • Monika Stęp

    Aniu ja jadam praktycznie codziennie 🙂 Tylko to taka owsianka bez płatków owsianych 😉 Zazwyczaj daję żytnie, orkiszowe :0 Do tego jogurt, orzechy i owoc… codziennie inny 🙂 Oczywiście na wodzie 🙂 Mnie takie śniadanie trzyma na dłuuugo.

    • Do tej pory też mieszałam żytnie z owsianymi. Jednak jak zaczęłam tę moja dietę, to muszę się ograniczyć do owsianych bez glutenu albo robię gryczankę, czy jaglankę. Też mnie bardzo długo trzymają takie śniadania.

  • Ostatnio właśnie mam ciągle ochotę na owsiankę 🙂

    • O proszę, czyli organizm sam się doprasza o rozgrzewkę ;).

  • Oj juz dawno wlasnie nie jadlam platkow owsianych, a ochote mi narobilas straszliwa 😉

  • Śniadanie idealne 🙂

  • Zupa mleczna to mój koszmar z dzieciństwa 😉 Pamiętam raz takie wakacje ze stołówką- talerzu zupy mlecznej, a potem skibki chleba i wydzielone masło i dżem 😀 To były czasy!
    Dziś chętnie siegam po owsiankę albo kaszę jaglaną 🙂 A kasza manna to zawsze było moje antidotum na chorobę! Nie ma takiej dolegliwosci, ktorej nie wyleczylaby miseczka kaszki manny z gęstym sokiem malinowym 😉 Oczywiście musi być zrobiona przez moją mamę ^^ Nie jadłam wieki tego „dania”, wiec jak moja mama mi przygotowala taką miseczkę kaszki jak leżałam obolała bo wyrwaniu dwóch ósemek (latem jak byłam w PL), to wiesz – wszystkie wspomnienia z dzieciństwa wróciły 🙂

  • Jest wszystko, czego trzeba o poranku 🙂