Potreningowe przekąski, co jeść po ćwiczeniach

Potreningowe przekąski

Potreningowe przekąski

Opowiem Ci dzisiaj historię jednego banana, która mnie niedawno niesamowicie rozbawiła. Zdradzę Ci również 5 rewelacyjnych przepisów na to, co jeść po treningu, żeby był efektywny. Dzięki tym przekąskom Twój organizm będzie się odbudowywał i regenerował po aktywności fizycznej.

Błędne przekonania

Jak już wspominałam od kilku miesięcy chodzę regularnie do nowego klubu fitness. Po każdych ćwiczeniach, żeby były jak najbardziej efektywne pilnuję, aby jeść przekąskę potreningową. Najwygodniejszą oraz najsmaczniejszą dla mnie opcją jest banan. Znam niezbyt przyjemne skutki nie jedzenia przekąski porteningowej, zatem postanowiłam sobie poobserwować jak wiele osób bierze to sobie do serca. Minął jeden tydzień, drugi i trzeci, a ja wciąż byłam jedyną osobą w szatni, która po treningu wyciąga z szafki banana lub jakąkolwiek inną przekąskę. Słyszałam jedynie opowieści wymęczonych po ćwiczeniach pań na temat tego jakie pyszne duszone żeberka albo pierogi ruskie czekają na nie w domu. Mało tego, zauważyłam, że wiele osób bardzo dziwnie się na mnie patrzy. Ostatniej soboty jedna z pań w końcu po długim, wpatrywaniu się pękła i zapytała mnie, co ja tak jem w kółko te banany. Wtedy wyjaśniłam jej o co dokładnie chodzi. Jednak w jej oczach widziałam spore niedowierzanie. Jak to, jeść po treningu?! Nie po to się przecież katowała i pociła przez godzinę, żeby teraz się objadać.

Co jeść po treningu

Myślę, że sporo osób ma właśnie taki tok myślenia. Sądzą, że nie jedząc, a już zwłaszcza po treningu, bardziej schudną. Nie mieści im się w głowie spożywanie pożywienia po tym jak właśnie uczynili wielki wysiłek, żeby pozbyć się znienawidzonych, nadprogramowych kilogramów. To jest dość przerażające. Ludzie odchudzający się często zaczynają traktować jedzenie jak coś złego, nagannego, a w ręcz dla nich szkodliwego.

Co zatem takiego strasznego dzieje się w naszym organizmie jeśli nie zjemy w przeciągu 10 – 15 minut po zakończeniu ćwiczeń przekąski? Już Ci tłumaczę. Po intensywnym wysiłku Twój organizm musi uzupełnić wszystkie składniki odżywcze, które zostały wykorzystane podczas treningu. Potrzebuje ich, aby odbudować się i zregenerować. Jeżeli nie dostarczysz mu białka oraz glikogenu, to pobierze je sobie z twoich mięśni, co spowoduje ich zmniejszenie. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ białka są najłatwiej dostępnym źródłem energii. Zatem jeśli nic nie zjesz, to cały twój trening pójdzie na marne!

Potreningowe przekąski

Potreningowe przekąski

Potreningowe przekąski

Najlepszym pomysłem na potreningowe przekąski będą świeże lub suszone owoce (np. banan) lub jogurt/kefir z owocami. Poniżej mam dla Ciebie kilka propozycji:

  • owocowy miks: suszone plasterki banana, orzechy brazylijskie, kawałki kokosa, pokrojone 3 kawałki gorzkiej czekolady.
  • białkowe naleśniki: wymieszaj 2 białka, ½ szklanki płatków owsianych, ½ chudego serka wiejskiego, odrobinę proszku do pieczenia, smaż na patelni, a następnie obłóż owocami (borówki, maliny, plasterki banana.
  • koktajl czekoladowy: zmiksuj 1 średniej wielkości banana, 3 łyżeczki kakao oraz 1 szklankę mleka.
  • mleko bananowe: zmiksuj banana ze zwykłym lub roślinnym mlekiem.
  • słodki twarożek: 1 szklankę chudego twarogu lub serka wiejskiego połącz z 1 łyżeczką miodu, szczyptą cynamonu i ½ szklanki ziaren zbóż.

A Ty masz swoja ulubioną przekąskę potreningową?

  • jak dla mnie banan jest najlepszą przekąską:)

  • A za mną od kilku dni chodzi ochota na koktajl truskawkowy 🙂

    • Ja od kilku dni regularnie piję. Robię sobie z mrożonych, pyszności! 🙂

  • Chodzę teraz na siłownię wieczór, więc jak wracam o 20 więc prysznic i wypijam szklankę wody albo zjadam serek ziarnisty i spadam spać

    • Też chodzę często wieczorem, ale lepiej jednak ćwiczy mi się rano, jak idę w sobotę.

  • Kochana, ja zazwyczaj trenuję tuż przed śniadaniem, więc po prostu zjadam kaszę jaglaną z jabłkiem albo chlebek gryczany. Taka przekąska może być? Ale jak na przykład biegam, a to już jest koło południa, wtedy banan 😉 Opowieść o zadziwionej pani, żeberkach i pierogach – cudna! Szkoda, że taka krótka 😉

    • Kasiu myślę, że tak, ponieważ kasz jaglana zawiera sporo białka.

  • W punkt! Nikt nie je (kobiety) a w domach wsuwają na potegę jakiś szajs :/

    • Powiem Ci, że byłam na prawdę bardzo, ale to bardzo zdziwiona wynikami mojej obserwacji. Dobrze, że przynajmniej piją ;).

      • uff 😉 gorzej jak jest to oshee albo inny izotonik z cukrem 😉

  • Nie wiedzialam i przyznaje sie bylam w wiekszosci nic niejedzacych po treningu. Dziekuje od dzis baban chodzi razem ze mna na gym 🙂

    • Koniecznie! Daj znać jak zaczniesz widzieć rezultaty wprowadzonej zmiany:).

  • No proszę, nie wiedziałam, że po treningu trzeba jeśc. Całkiem podoba mi się pomysl na banana, który wszedzie się zmieści i w zasadzie mozna go wszędzie kupić. Pozostałe pomysły tj. desery i koktajle bardzo ciekawe.

    • Prawda? Banan jest najbardziej poręczny, to jest tez moja ulubiona opcja.

  • Świetny temat Ania i bardzo potrzebny. Również zauważyłam taką dziwną sytuację – zarówno dorośli jak i dzieci nie przygotowują sobie nic do przegryzienia po ćwiczeniach. Najgorsze jest też to, że nie piją wody. Raczej rzadko sięgam po wodę w domu, ale na treningu nie wyobrażam sobie nie mieć jej przy sobie. To błędne nastawienie niestety zbiera żniwo i zdarzają się zasłabnięcia i omdlenia. Wycieńczony organizm odmawia posłuszeństwa i klops. Ćwiczący nie mają na nic siły i niestety często sięgają po przekąski, ale słodkie – batonik, rogalik…
    Ja, wracając do domu z zajęć, zwykle sięgam po gruszkę, jabłko, a jeśli to pora popołudniowa właśnie po koktajl 🙂
    Bardzo dobrze, że o tym napisałaś. Mam nadzieję, że Twój tekst trafi do jak największej liczby osób.

    • Kasia, też mam taką nadzieję:). Nie picie wody podczas treningu nie mieści mi się w głowie. Mnie po 10 minutach zaczyna suszyć i wypijam przez cały trening 0,7 l nie wiadomo kiedy :).

  • Danuta Brzezińska

    Przyznaję, piję piwo żeby nie mieć zakwasów 🙂

    • O tej metodzie nie słyszałam:). Raczej nie dla mnie, b nie piję w ogóle alkoholu.

  • Niesamowite, świeże zdjęcie koktajli, ale mi narobiłaś apetytu!:) Co do jedzenia po treningu, to jest to często banan, albo jakos koktajl. Ja mam wilczy apetyt po treningu;)

  • Ile moich treningów poszło na marne! Moje ukochane banany pójdą w ruch:) a co jeść przed treningiem? Ćwiczę rano i jak wstaję jestem już głodna.

    • Przed treningiem też węglowodany z białkiem. Także może być jaglanka, czy owsianka. A nawet kanapki z twarożkiem, wędliną i warzywa lub jajka pod jakąś postacią.

  • Koktajl czekoladowy po treningu to już w ogóle brzmi jak szaleństwo! A tak na poważnie, wprawdzie jak chodziłam na fitness nie zabierałam ze sobą przekąsek, ale po treningu w domu byłam w około 10 minut i zawsze starałam się od razu coś zjeść. Mój organizm bardzo się tego domagał- jak nie zjadłam po prostu robiło mi się słabo. Ostatnio kilka razy słyszałam, że banan jest niezdrowy. W ogóle jakaś taka nagonka na owoce powstała – bo słodkie, bo mają cukier, bo nie wolno jeść wieczorem. A takie radykalne podejście zazwyczaj chyba nie prowadzi do niczego dobrego 🙂

    • Co chwile są wymyślane różne mody. raz się coś chwali, zaraz się gani. Trzeba zachować zdrowy rozsądek. Wiadomo, banany przyjeżdżają z daleka, więc pewnie mają dużo chemii. Dlatego staram się kupować te bio z Lidla. One nawet nie maja takiego typowego dla bananów zapachu. Jeśli ktoś ma nadwagę 20 kg, to pewnie, że raczej powinien jeść owoce przed 18:00, ale jeśli nie ma się problemów i nie jest to kilogram owoców, to myślę, że nie jest to żaden problem.

  • Bardzo fajny wpis. Warto uświadamiać dziewczyny, że jedzenie po treningu jest ogromnie ważne!
    Jeśli chodzi o przekąski po i przed treningiem to polecam grafiki dostępne na Pintereście. Bardzo często z nich korzystam i dzięki nim urozmaicam sobie przekąski albo i całe dania.
    Moimi ulubieńcami są shaki czekoladowe i serek wiejski z bananem i miodem. Pycha 🙂

    • Ooooo, ostatnio dopiero odkryłam, że jakimś cudem mam konto na Pinterest – nie wiem kiedy ja je założyła – to muszę koniecznie sobie zajrzeć po inspiracje :).

      • Większość rzeczy to infografiki po angielsku, ale myślę, że z tym nie będzie problemu 🙂

  • Uwielbiam takie koktajle owocowe 🙂

  • Świetny wpis. Ja zawsze mam banana i po treningu muszę po niego sięgnąć inaczej czuję się zmeczona, spada mi cukier i nie mam energii. 🙂

  • Owocowy miks i mleko bananowe 🙂