Całodzienny jadłospis na lipiec

Całodzienny jadłospis

Całodzienny jadłospis

Lubisz dobrze zjeść, a jednocześnie dbasz o linię? W takim razie mam dla Ciebie kilka zdrowych, lekkich przepisów, które być może Cie zainspirują. A jeśli na co dzień nie masz pomysłów na to co jeść, żeby być zdrową i szczupłą, to zapraszam Cię na Bezpłatną konsultację dietetyczną.

Na co dzień dbam o to, żeby w moim jadłospisie było jak najwięcej sezonowych i lokalnych produktów. Dlaczego? Już Ci mówię. Mają one wiele zalet. Przede wszystkim są smaczne oraz zdrowe. Na dodatek tańsze niż produkty niesezonowe, które często są transportowane z daleka. Oczywiście nie unikam owoców egzotycznych, ponieważ dobrze jest urozmaicać swój jadłospis. Z zamorskich rarytasów na co dzień jem ekologiczne banany, które często używam do słodzenia wielu potraw zamiast cukru. Na moim talerzu również pojawia się awokado, które posiada tak wiele właściwości, że nie chcę go wykreślać z mojego menu. Uwielbiam też cytrusy – pomarańcze, grejpfruty oraz melony. Także w dzisiejszym jadłospisie znajdziecie potrawy przyrządzone zarówno z lokalnych jak i z egzotycznych przysmaków.

Czekoladowa gryczanka bounty

Całodzienny jadłospis na lipiec

Całodzienny jadłospis na lipiec

Była już nie raz owsianka, czy jaglanka, więc dlaczego nie miałoby też być gryczanki? Zaskoczona? Ja byłam niezmiernie rok temu, kiedy to pierwszy raz dowiedziałam się, że coś takiego w ogóle można zrobić. Bardzo spodobał mi się ten oryginalny przepis. Lubię kaszę gryczaną, jest bardzo wartościowa. Zawsze mam jej mnóstwo w domu, ponieważ robię z niej chleb. Natomiast w połączeniu z kakao jest po prostu genialna! I takim sposobem powstała czekoladowa gryczanka, do której dodaję owoce oraz orzechy. Dzisiaj podzielę się z Tobą moim przepysznym, nie raz już wypróbowanym przepisem.

Lista składników:

  • kasza gryczana niepalona [1/3 szklanki]
  • mleko kokosowe [1/2 szklanki]
  • banan [1 sztuka]
  • owoc granatu [1/4 sztuki]
  • nektarynka [1/2 sztuki]
  • orzechy włoskie [3 sztuki]
  • wiórki kokosowe [1 łyżeczka]
  • kakao [2 łyżeczki]
  • sól [1 szczypta]

Przygotowanie: kaszę gryczaną niepaloną zalej 1/2 szklanki wody i gotuj przez około 15 minut. Gdyby woda nadmiernie odparowała, to dolej jeszcze trochę, żeby kasza się nie przypaliła. Po 15 minutach dodaj do kaszy mleko kokosowe, rozgniecionego banana, kakao oraz sól i wszystko ze sobą dokładnie wymieszaj. Jeśli kasza jest dla Ciebie jeszcze za twarda, to gotują ja jeszcze przez 5 minut. Na koniec udekoruj gryczankę ziarenkami granatu, pokrojoną w paski nektarynką, rozgniecionymi orzechami oraz wiórkami kokosowymi.

Lekka sałatka

Całodzienny jadłospis na lipiec

Całodzienny jadłospis na lipiec

W upalne dni nie mam zbyt dużego apetytu. Zatem na drugie śniadanie staram się jeść coś bardzo lekkiego jak na przykład sałatka. Dzisiaj bardzo prosta wersja z pomidorami, które świetnie chłodzą organizm.

Lista składników:

  • mieszanka sałat: rukola, radicchio, sałata lodowa
  • pomidor [1 sztuka]
  • suszone pomidory [2 sztuki]
  • oliwki [5 sztuk]
  • ziarno słonecznika [1 łyżeczka]
  • oliwa z oliwek [2 łyżeczki]
  • sok ze świeżo wyciśniętej cytryny [1 łyżeczka]
  • szczypta ziół prowansalskich

Wakacyjny szaszłyk

Całodzienny jadłospis na lipiec

Całodzienny jadłospis na lipiec

Szaszłyk to takie danie, które nieodzownie kojarzy nam się z wakacyjnym grillem, prawda? Jednak nie zawsze jest czas, żeby zorganizować taką imprezę na dworze. Ostatnio wpadłam na to, że przecież można zrobić równie pysznego szaszłyka w piekarniku. Dla mnie najważniejsze jest, to żeby w tym daniu było dużo warzyw. Oczywiście ja do swojego szaszłyka nie dodaję znienawidzonej przeze mnie cebuli. Jednak Ty oczywiście jak najbardziej możesz to zrobić.

Lista składników dla 2 osób:

  • polędwica z indyka [400 g]
  • papryka czerwona [1 szt.]
  • papryka żółta [1 szt.]
  • cukinia [1 szt.]
  • pieczarki [1 opakowanie 250 g]
  • oliwa z oliwek [1 łyżka]
  • papryka słodka tarta
  • zioła prowansalskie
  • sól

Przygotowanie: Mięso pokroić w kostkę, przyprawić tartą papryką, ziołami prowansalskimi, solą, i oliwą. Odstawić na 30 minut do lodówki. Następnie pokroić cukinię w plasterki i papryki w kawałki. Weź drewniane kijki i nadziewaj na nie warzywa oraz mięso zaczynając i kończąc pieczarką, żeby wszystko trzymało się razem. Następnie rozgrzej piekarnik do 180 stopni (termoobieg) i wsadź szaszłyki na kratkę od rusztu. Podstaw pod spód blaszkę żeby na nią ściekała woda z warzyw.  Piecz około 40 minut.

Mini sernik na zimno

Całodzienny jadłospis na lipiec

Całodzienny jadłospis na lipiec

Jeśli chodzi o deser, to na upalne dni najlepsze są takie, które przed zjedzeniem można trochę schłodzić w lodówce. Mini sernik na zimno, to świetna opcja jeśli chodzi o tę kategorię słodkości. Jest bardzo smaczny, a także świetnie wygląda.

Składniki na 4 porcje:

  • 1 opakowanie (220 g) serka homogenizowanego
  • 10 truskawek
  • 1 łyżka miodu
  • 3 łyżeczki żelatyny
  • kilka malin do dekoracji
  • galaretka o smaku kiwi
  • listek mięty lub melisy

Przygotowanie: wrzuć do miski serek homogenizowany, pokrojone truskawki, łyżeczkę miodu i żelatynę rozpuszczoną w odrobinie gorącej wody. Wszystko zmiksuj na gładki krem. Wypełnij 3/4 pucharka zmiksowanym serem i wstaw do lodówki. W międzyczasie przygotuj galaretkę (ja kupuję bez cukru i w razie potrzeby dosładzam ksylitolem) i wstaw do lodówki, żeby trochę stężała. Kiedy serek jest już ścięty, na wierzchu połóż maliny i zalej wszystko na wpół stężałą galaretką, wstaw do lodówki, żeby galaretka zesztywniała. Przed podaniem gościom udekoruj listkiem mięty lub melisy.

Młoda duszona kapusta

Całodzienny jadłospis na lipiec

Całodzienny jadłospis na lipiec

Zeszły weekend upłyną mi pod znakiem gotowania. Zaczęło się od tego, że mój Mąż miał fantazję kulinarną na temat schabowego. W mojej kuchni na takiego tradycyjnego z wieprzowiny, obsypanego kilogramem panierki i smażonego na smalcu z cebulą, to oczywiście szanse są zerowe. Jednak żeby Mężowi nie było smutno, to przyrządziłam to danie, tylko oczywiście po swojemu. Wyszedł z tego przepyszny “schabowy” z indyka (cieniutkie kotleciki, rozklepane na kilka milimetrów), obtoczony w jajku i mące owsianej. Do tego ugotowałam jeszcze młode ziemniaki z wody i posypałam je koperkiem.

Jednak największym hitem okazała się przystawka, czyli młoda kapusta duszona ze świeżym majerankiem i kminkiem. Taka kapusta to jest potrawa uniwersalna, która może być serwowana jako dodatek do mięsa, ale sama też może stanowić główne danie. Idealnie smakuje z chlebem lub gotowanymi ziemniakami. Poza tym można dodać do niej też pokrojoną kiełbasę (jeśli ktoś lubi), a także pomidory lub po prostu trochę przecieru pomidorowego.

Lista składników:

  • młoda kapusta [1 główka]
  • świeży majeranek, kminek, sól, pieprz, ziele angielskie, listek laurowy
  • masło [1 łyżka]
  • sok cytrynowy [2 łyżeczki]
  • koncentrat pomidorowy [1 mała puszka]

Przygotowanie: posiekać kapustę na drobno (wykroić głąb). Wrzucić kapustę do garnka i zalać dwiema szklankami wody. Dorzucić zioła i przyprawy, następnie dusić pod przykryciem do miękkości, czyli przez około 40 minut. Na koniec odlać nadmiar wody jeśli nie wyparuje, dodać sok z cytryny i dorzucić łyżeczkę masła, opcjonalnie można też dodać małą puszkę koncentratu pomidorowego. Dokładnie wymieszać i danie jest gotowe.

A co Ty lubisz jeść w upalne dni?