Dzienny zimowy jadłospis

Dzienny zimowy jadłospis

Dzienny zimowy jadłospis

Jeśli w tym tygodniu masz trudności z wymyślaniem co by tu przyrządzić dla swojej rodzinki o poranku lub jaką potrawę upichcić na obiad, aby był smaczny, pożywny, zdrowy i szybki w przygotowaniu, to dziś spieszę Ci z pomocą. Mam dla Ciebie garść rozgrzewających, aromatycznych przepisów na cały chłodny, zimowy dzień, które na pewno zainspirują Cię do tego, aby urozmaicać swój jadłospis. 

Dzienny zimowy jadłospis

Dzisiaj większość potraw, które chcę Ci zaprezentować jest cna ciepło lub zawiera składniki, takie jak kasza jaglana, cynamon, czy imbir, które przyjemnie rozgrzewają Cię od środka. Też jesteś zmarzluchem tak jak ja? W okresie jesienno – zimowym jestem też ogromną miłośniczką śniadań na ciepło. W zasadzie cały mój poranek poświęcam na solidne rozgrzanie się od środka, a także z zewnątrz:

  • zaraz po przebudzeniu pije ciepłą wodę z cytryną,
  • następnie wskakuje pod ciepły prysznic,
  • potem przyrządzam coś ciepłego na pierwszy posiłek dnia. Najczęściej jest to: owsianka, jaglanka, gryczanka, a także potrawy z jajek na ciepło: jajka sadzone, jajecznica, omlet. Na sam koniec wskakuję w najcieplejszy sweter jaki mam w szafie i jestem gotowa na to, żeby się zmierzyć z przenikliwym zimowym chłodem, brrrrr.

W tym poście chciałam podzielić się z Tobą przepisami na moje ulubione jedzeniowe rozgrzewacze o tej porze roku:

  • śniadanie na ciepło, czyli sadzone jajka przepiórcze. Oczywiście można zastąpić je jakiem kurzym. Takie śniadanie jest bardzo rozgrzewające, odżywcze i sycące.
  • na drugie śniadanie przygotowałam kaszę jaglaną, która ma właściwości rozgrzewające, z owocami leśnymi. Zimą oczywiście korzystam z tych mrożonych.
  • obiadowe danie, to dziś gulasz z indyka z warzywami i sosem. Pyszności! Bardzo sycąca potrawa, którą można przygotować na 2 – 3 dni.
  • na deser mam dla Ciebie tartę jabłkową z rozgrzewającymi, aromatycznymi przyprawami.
  • kolacja na ciepło, to też świetny pomysł, zatem proponuję Ci zupę krem.
Dzienny zimowy jadłospis

Dzienny zimowy jadłospis

Jajko sadzone i chleb z twarożkiem: 

  • jajka [6 przepiórczych lub 2 kurze]
  • chleb żytni Wasa [2 kromki]
  • twarożek kozi [2 łyżki]
  • masło [1 łyżeczka]
  • rzodkiewka [4 sztuki]
  • sałata [2 liście]
  • koperek [kilka gałązek]
  • sok pomarańczowy wyciskany ze świeżych pomarańczy

Drugie śniadanie

Dzienny zimowy jadłospis

Dzienny zimowy jadłospis

Deser na bazie kaszy jaglanej:

  • kasza jaglana [1/4 szklanki]
  • banan [1 sztuka]
  • maliny świeże lub mrożone [1/2 szklanki]
  • borówki amerykańskie [kilka sztuk do udekorowania]
  • jogurt naturalny [1/2 małego opakowania]
  • płatki owsiane [ 1 łyżeczka]

Przygotowanie: ugotuj kaszę jaglaną w 2 szklankach wody do miękkości (około 15 minut). Na ostatnie 5 minut wkrój do kaszy banana i rozgnieć go widelcem. Poczekaj aż ugotowana kasza ostygnie, a następnie umieść ja w słoiczku. Kolejna warstwę stanowić będą rozgniecione widelcem maliny. następnie daj jogurt. Deser udekoruj owocami oraz płatkami owsianymi.

Obiad na zimowe popołudnia

Dzienny zimowy jadłospis

Dzienny zimowy jadłospis

Obiad: gulasz z indyka

  • pierś z indyka, bez skóry [130 g]
  • pieczarki [10 sztuk]
  • marchewka [2 średnie sztuki
  • świeża natka pietruszki [4 łyżeczki]
  • olej [1 łyżka]
  • ogórek kiszony [2 sztuki]
  • kaszka kukurydziana [3 łyżki]
  • ryż brązowy, suchy [4 łyżki]
  • pieprz czarny, sól, zioła prowansalskie, listek laurowy, ziele angielskie.

Przygotowanie: mięso pokrój w kostkę, przypraw i obsmaż aż się zarumieni. Następnie wrzuć do rondla i zalej dwoma szklankami wody. Dodaj pokrojoną marchewkę, pieczarki oraz natkę pietruszki. Duś wszystko pod przykryciem przez pół godziny, dorzucając ziele angielskie oraz listek laurowy. Gulasz podawaj z ugotowanym ryżem oraz ogórkami kiszonymi.

Deser rozgrzewający

Dzienny zimowy jadłospis

Dzienny zimowy jadłospis

Rozgrzewająca tarta jabłkowa

Nadzienie składniki:

  • średniej wielkości jabłka [10 sztuk]
  • miód [1 łyżka]
  • cynamon [1 łyżeczka]
  • starty świeży imbir [1 łyżeczka]

Przygotowanie: jabłka obierz i pokrój w drobną kostkę, wrzuć do garnka i zalej 1/4 szklanki wody. Gotuj do miękkości i odparowania wody. Na koniec dodaj miód, cynamon oraz imbir.

Ciasto składniki:

  • mąka żytnia razowa [1 szklanka ]
  • płatki owsiane [1 szklanka]
  • zimne masło pokrojone w drobną kostkę [100 g]
  • jajko [1 sztuka]
  • miód [1/4 szklanki]
  • soda oczyszczona [1/2 łyżeczki]
  • szczypta soli

Przygotowanie: Wsyp do miski płatki owsiane, mąkę, jajko, miód, sodę, sól oraz masło. Wyrób ciasto ręcznie, aż powstanie jednolita masa. Jeśli ciasto byłoby zbyt suche, dodaj 3-4 łyżki wody. Wsadź je do zamrażalnika na około 15 minut, żeby się schłodziło. Nagrzej piekarnik do 180 stopni (termoobieg). Foremkę wysmaruj masłem i posyp mąką. Następnie wyłóż ją równomiernie schłodzonym ciastem i nakłuj je widelcem, żeby nie porobiły się bąble. Ciasto przykryj papierem do pieczenia i wstaw do piekarnika na 15 minut. Po 15 minutach wyjmij ciasto, zdejmij papier i nałóż nadzienie jabłkowe. Następnie wstaw ciasto do piekarnika na kolejnych 15 minut.

Kolacja na ciepło

Dzienny zimowy jadłospis

Dzienny zimowy jadłospis

Zupa krem z zielonego groszku:

  • mrożony zielony groszek [1 opakowanie 220 g]
  •  jogurt naturalny [1 małe opakowanie]
  • marchewka [2 sztuki]
  • seler [1/4 sztuki]
  • pietruszka [1 sztuka]
  • drobno pokrojona natka pietruszki, koperku i lubczyku [1 garść]
  • sól, pieprz, szczypta gałki muszkatołowej, majeranek, ziele angielskie, listek laurowy
  • oliwa/masło [1 łyżeczka]

Zostawić do posypania garść pokrojonej w bardzo drobną kosteczkę surowej marchewki. Można podawać z grzankami i startym serem.

Przygotowanie: wrzuć groszek oraz pokrojone w drobną kostkę warzywa (marchewkę, seler, pietruszkę, natkę oraz lubczyk) do garnka i zalej dwiema szklankami wody. Gotuj warzywa przez około 15 minut aż będą miękkie, a następnie miksuj je dolewając do nich opakowanie jogurtu. Zmiksuj warzywa z jogurtem, wrzuć z powrotem do garnka, przypraw i gotuj jeszcze przez około 15 minut. Na koniec dodaj łyżeczkę oliwy lub masła.

A Ty czym się rozgrzewasz zimą?