Jesienny dzienny jadłospis listopad

Jesienny dzienny jadłospis listopad

Jesienny dzienny jadłospis listopad

Zrobiło się zimno, deszczowo i ponuro. Dlatego przygotowałam dla Ciebie specjalny dzienny jesienny jadłospis na listopad, który zaradzi tej szarudze. Potrawy w nim zawarte są tak dobrane, żeby rozgrzać Cię, poprawić nastrój, a także uodpornić na śmigające w powietrzu zarazki. 

Jeśli nie masz pomysłu na to jakie potrawy sobie przygotować, aby urozmaicić swoje codzienne menu, to mam dzisiaj dla Ciebie garść inspiracji. Przygotowałam 5 posiłków na cały tydzień roboczy, które idealnie nadają się na chłodne jesienne dni:

  • danie takie jak zupa krem z dyni z dodatkiem imbiru, a także kasza przyjemnie rozgrzeją Cię od środka,
  • poza tym imbir jest naturalnym antybiotykiem i ma właściwości bakteriobójcze, więc uchroni Cie przed przeziębieniem lub złagodzi jego przebieg,
  • natomiast dynia, to bogate źródło witaminy A, która również chroni organizm przed infekcjami, a szczególnie tymi dróg oddechowych. Skraca czas trwania chorób i zabezpiecza nabłonek skóry. A co najważniejsze ma niesamowity smak,
  • nienasycone kwasy tłuszczowe, których dostarczy Ci awokado, pestki dyni, ziarna słonecznika oraz oliwa z oliwek również podniosą Twoja odporność, a także dodadzą energii.

Jestem ciekawa, które z tych pięciu dań najbardziej przypadnie Ci do gustu. Jeśli postanowisz przygotować któreś z nich, to koniecznie zrób zdjęcie i wyślij mi lub umieść na moim fan page na Facebooku.

Jesienny dzienny jadłospis

Jesienny dzienny jadłospis wrzesień

Jesienny dzienny jadłospis

Śniadanie: Kanapki z pastą z awokado
  • awokado [1 sztuka]
  • zielone oliwki [6 sztuk]
  • drobno posiekana natka pietruszki [1 łyżka]
  • ziarno słonecznika + pestki dyni [1 łyżka]
  • oliwy z oliwek [1 łyżeczka]
  • chleb razowy [2 kromki]
  • pomidor [1 sztuka]

Przygotowanie. Ugnieć obrane ze skórki awokado widelcem w miseczce. Następnie wymieszaj otrzymaną pastę z pokrojonymi na drobno oliwkami, pietruszką oraz oliwą i ziarnami. Posmarują nią chleb i udekoruj pociętym na plasterki pomidorem.

Jesienny dzienny jadłospis wrzesień

Jesienny dzienny jadłospis

Drugie śniadanie/lunch: Rozgrzewająca zupa dyniowa
  • nieduża dynia hokkaido [1 sztuka]
  • włoszczyzna [1 opakowanie]
  • ziemniaki [6 sztuk]
  • jogurt naturalny [2 małe opakowania]
  • zioła i przyprawy: starty suszony imbir, gałka muszkatołowa, majeranek, sól, pieprz, lisek laurowy, ziele angielskie

Przygotowanie: Obierz warzywa i pokrój je w kostkę. Wrzuć do garnka warzywa (oprócz dyni) oraz przyprawy i gotuj przez 10 minut. Następnie dorzuć do garnka dynię i gotuj przez kolejnych 15 minut. Gotową zupę odstaw na 10 minut żeby trochę ostygła, wyjmij listki laurowe, ziele angielskie. Następnie zmiksuj ugotowane warzywa oraz dynię dodając do nich jogurt naturalny. Powstały krem wlej z powrotem do garnka i gotuj jeszcze przez 5 minut. jeśli będzie za gęsty, to dodaj trochę wody.

Jesienny dzienny jadłospis wrzesień

Jesienny dzienny jadłospis

Obiad: Cukinia faszerowana kaszą i warzywami
  • cukinia [3 średnie sztuki]
  • kasza biała gryczana [1/2 szklanki]
  • pieczarki [6 sztuk]
  • pomidory [8 średnich sztuk]
  • natka pietruszki [1/2 pęczka]
  • cebula (opcjonalnie) [1/2 główki]
  • ser (żółty/mozzarella) [3 plastry]
  • przyprawy: sól, pieprz, zioła prowansalskie, lubczyk
  • oliwa

Przygotowanie: Piekarnik nagrzej do 180 stopni. Cukinie przekrój wzdłuż na pół, a następnie łyżeczką usuń miąższ. Następnie dopraw je solą, pieprzem, polej łyżeczką oliwy, ułóż w naczyniu żaroodpornym i zapiekaj przez około 15 minut. W międzyczasie ugotuj do miękkości kaszę gryczaną białą z odrobiną soli. Na patelni podgrzej 1 łyżeczkę oliwy, zeszklij pokrojoną w kosteczkę cebulę. Następnie dodaj obrane ze skóry, pokrojone w kostkę pomidory, posiekane na drobno pieczarki, pietruszkę oraz lubczyk. Wszystko razem podduś na patelni, a na sam koniec mieszaj z ugotowaną kaszą oraz pokrojonym na drobno serem. Gotowym farszem nadziej podpieczone cukinie i wsadź je z powrotem do piekarnika na kolejnych 15 – 20 minut.

Jesienny dzienny jadłospis wrzesień

Jesienny dzienny jadłospis wrzesień

Deser: Tarta dyniowa

Składniki ciasta:

  • mąka kokosowa [250 g]
  • ksylitol/miód [25 g]
  • masło [125 g]
  • mleko [2 łyżki]
  • jajka [2 sztuki]

Przygotowanie ciasta. Mąkę i ksylitol/miód wsyp do miski. Pokrój masło na drobne plasterki, a następnie dodaj do mąki. Mieszaj wszystkie składniki. Dodaj jajko, mleko i zagnieć wszystkie składniki, aż do uzyskania jednolitego ciasta. Ciasto zawiń w sreberko, a następnie włóż do lodówki na 30 minut, żeby się trochę schłodziło. Po 30 minutach wyjmij ciasto z lodówki i wyłóż nim wysmarowaną tłuszczem i posypaną mąką formę do tarty (moja ma średnicę 27 cm). Nakłuj ciasto widelcem po całej powierzchni i wstaw do lodówki na kolejne 30 min.

Składniki nadzienia dyniowego:

  • obrana dynia [500 g]
  • mleko [1/2 litra]
  • ksylitol/miód [25 g]
  • budyń śmietankowy bez cukru [1 opakowanie]
  • jajka [2 sztuki]

Przygotowanie nadzienia dyniowego. Dynię pokrój w kostkę. Następnie wrzuć do rondelka dynię i ksylitol/miód. Wszystkie składniki zalej mlekiem i gotuj tak długo, aż dynia będzie miękka (około 15 minut). Odstaw do ostygnięcia. Następnie zmiksuj wszystkie składniki, aż do uzyskania gładkiej masy. Na koniec dodaj jajka, budyń (wcześniej rozpuszczamy go w odrobinie zimnego mleka) i ponownie wszystko razem zmiksuj.

Pieczenie ciasta. Piekarnik nagrzej do 180°C. Ciasto wyjmij z lodówki, przykryj papierem do pieczenia i włóż do piekarnika na 15 minut. Po 15 minutach usuń papier i piecz przez kolejne 10 minut. Wyjmij ciasto z piekarnika. Zmniejsz temperaturę pieczenia do 160°C. Następnie wylej masę  dyniową na ciasto i piecz przez około 35 minut w temperaturze 160°C, aż masa będzie sztywna (ale po dotknięciu  sprężysta).

Jesienny dzienny jadłospis 

Jesienny dzienny jadłospis

Kolacja: zapiekanka warzywna na bazie dyni
  • ziemniaki [3 sztuki]
  • dynia [1/4 dyni hokkaido]
  • seler [1 sztuka]
  • marchewka [1 sztuka]
  • mozzarella [1/4 kostki]
  • przyprawy: sól, bazylia, majeranek, oregano, słodka papryka

Przygotowanie. Ziemniaki, seler oraz marchewkę pokrój w plasterki, a następnie podgotuj, żeby były miękkie. Podgotowane warzywa ułóż na papierze do pieczenia na blaszce. na sam wierzch połóż pokrojoną w paski dynię (ze skórką). Wszystkie warzywa posyp solą, pieprzem, papryką oraz ziołami. Piecz warzywa w temperaturze 180 stopni przez około 30 minut. Na ostatnie 5 minut połóż na nie pokrojoną mozzarellę, żeby się roztopiła. Na koniec możesz przyozdobić danie świeżym oregano.

Które danie najbardziej przypadło Ci do gustu?