Krupnik z komosą ryżową

Krupnik z komosą ryżową

Krupnik z komosą ryżową

Często się zdarza, że w ciągu dnia jestem tak zajęta, że nie mam czasu na przygotowanie posiłku. Wtedy znakomicie sprawdzają się u mnie pożywne zupy, które sycą, a także dodają mi energii do dalszej pracy. Jedną z moich faworytek jest bezglutenowy krupnik, do którego dodaję komosę ryżową. Dzisiaj zdradzę Ci mój autorski przepis na to pożywne oraz łatwe w przygotowaniu danie.

Fala upałów minęła. Nadeszły chłodniejsze, deszczowe dni. Zazwyczaj w wakacje nie jadam zup, zatem we wrześniu z przyjemnością z powrotem wplatam je w mój tygodniowy jadłospis. W ostatni dzień sierpnia byłam na weselu, na którym był serwowany rosół. Dawno mi już tak żadna zupa nie smakowała. Pomimo skwaru wzięłam sobie jeszcze dolewkę. Na następny dzień jak tylko się obudziłam znowu miałam ochotę na tę zupę, zatem z mężem wyciągnęliśmy rowery i pojechaliśmy na poszukiwania jakieś restauracji, która serwuje ten specjał. Natomiast na trzeci dzień w domu nagotowałam wielki gar rosołu (mój autorski przepis znajdziesz tutaj), który jedliśmy przez dwa dni. Zatem sezon zupowy uważam za oficjalnie otwarty!

Jako drugą ugotowałam jedną z moich ulubionych zup, a mianowicie krupnik z komosy ryżowej. Czyli zamiast kaszy jęczmiennej dałam bezglutenową quinoę. Uwielbiam tę potrawę w okresie jesienno – zimowym. Jest smaczna, rozgrzewająca, bardzo sycąca i praktyczna. Zazwyczaj wieczorem gotuję duży garnek, który starcza mi na 2 – 3 dni. Następnego dnia mogę zabrać ją ze sobą w termosie lub jeśli pracuję w domu, to podgrzać w klika minut i obiad gotowy. Dzięki kawałkom mięsa oraz komosie ta potrawa jest bardzo sycąca.

Krupnik z komosą ryżową

Krupnik z komosą ryżową

Krupnik z komosą ryżową

Składniki:

  • pierś z indyka [1 kg]
  • marchew [4 sztuki]
  • seler [1/2 średniej sztuki]
  • pietruszka korzeń [1 sztuka]
  • pietruszka natka [1 pęczek]
  • lubczyk suszony [1,5 łyżki]
  • pozostałe zioła i przyprawy: sól, pieprz, listek laurowy, ziele angielskie [do smaku]
  • woda [8 szklanek]
  • komosa ryżowa [3/4 szklanki]

Przygotowanie:

  • do posolonej wody wrzuć pokrojonego w kostkę indyka i gotuj pod przykryciem przez około 30 minut,
  • następnie dodaj do wywaru pokrojoną w plasterki marchewkę oraz seler, korzeń pietruszki i natkę,
  • dorzuć lubczyk oraz pozostałe zioła, a następnie gotuj przez kolejne 30 minut,
  • na ostatnie 15 minut dodaj komosę ryżową.

Dlaczego warto jeść komosę ryżową

Komosa ryżowa jest bardzo ceniona ze względu na to, że zawiera:

  • pełnowartościowe białko, dlatego może być świetnym rozwiązaniem dla wegetarian, ponieważ stanowi alternatywę dla białka pochodzenia zwierzęcego,
  • tłuszcze nienasycone, głównie kwas linolenowy, oleinowy i linolowy. Ich spożycie przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu, zmniejsza ryzyko miażdżycy i innych chorób układu krążenia,
  • saponiny, dzięki którym ma działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne przeciwwirusowe i immunostymulujące,
  • flawonoidy, dzięki którym ma właściwości antyoksydacyjne,
  • składniki mineralne: żelazo, magnez, potas, cynk, fosfor,
  • witamin z grupy B: kwas foliowy, witaminę B1 i B2,
  • błonnik pokarmowy.

A Ty jak wykorzystujesz komosę ryżową w kuchni?