Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Jesienne poranki coraz częściej są zasnute delikatną mgłą, a trawa mokra od porannej rosy. Zaczynam odczuwać potrzebę zjedzenia czegoś ciepłego, żeby rozgrzać się na dzień dobry. Jeśli masz tak samo, to dzisiaj chciałam podzielić się z Tobą moimi czterema propozycjami na pyszne i pożywne śniadania na ciepło. 

Lubisz dobrze zjeść, a jednocześnie dbasz o linię? A może jesteś na diecie eliminacyjnej ze względu na zdrowie (choroba Hashimoto, nietolerancja glutenu, czy laktozy). Jeśli tak, to te zdrowe, lekkie przepisy na pewno Cię zainspirują.  A jeśli na co dzień nie masz pomysłów na to co jeść, żeby być zdrową i szczupłą, to zapraszam Cię na bezpłatną konsultację dietetyczną. 

Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Już od samego rana wdrażam w życie moje codzienne poranne rytuały. Wprowadzają mnie one na dzień dobry w świetny nastrój. Poza tym dodają energii oraz  przyjemnie rozgrzewają mnie od środka i zewnątrz. Pierwsze co robię po przebudzeniu, to biegnę prosto do kuchni, żeby nalać sobie szklankę ciepłej wody. Pijąc ją mam same korzyści:

  • czuję jak po całym ciele od środka rozpływa się we mnie miłe ciepełko,
  • na dodatek oczyszczam swój organizm z toksyn,
  • nawadniam go,
  • pobudzam mój układ trawienny do prawidłowej pracy od samego rana.
    Następnie szybciutko (najczęściej ze szklaną wody w dłoni) lecę do łazienki, żeby wziąć gorący prysznic. Uwielbiam te kilka minut o poranku kiedy woda pobudza mnie do życia i zmywa nocny sen. Świeża, rozgrzana i pachnąca jestem gotowa zmierzyć się ze wszystkimi wyzwaniami, które przyniesie mi bieżący dzień.

Jesienią oraz zimą tak sobie gospodaruję rano czasem, że starcza mi go na przygotowanie pożywnego ciepłego posiłku. Zazwyczaj jest to rozgrzewająca owsianka, jaglanka lub gryczanka z różnymi pysznymi dodatkami takimi jak owoce, orzechy, kakao, syrop klonowy, czy cynamon lub imbir. Pyszności! Natomiast gdy mam ochotę na coś wytrawnego, to wtedy przyrządzam jajecznicę, a do tego tosty z pełnoziarnistego pieczywa. Jakąś godzinę po śniadaniu piję sobie kubek zielonej herbaty z kwiatem jaśminu. Dzisiaj podzielę się z Tobą przepisami na moje ulubione rozgrzewające jesienne śniadania.

Czekoladowo kokosowa gryczanka

Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Bardzo lubię kaszę gryczaną, jest bardzo wartościowa. Zawiera dużo błonnika oraz witaminy z grupy B. Ponadto ma właściwości rozgrzewające. Także na jesienne chłodne poranki jak znalazł. Zawsze mam w domu jej spory zapas. W połączeniu z kakao jest po prostu genialna! Takim oto sposobem powstała czekoladowa gryczanka, do której dodaję owoce oraz orzechy. Dzisiaj podzielę się z Tobą moim przepysznym, nie raz już wypróbowanym przepisem.

Lista składników:

  • kasza gryczana niepalona [1/3 szklanki]
  • mleczko kokosowe [1/2 szklanki]
  • banan [1 sztuka]
  • owoc granatu [1/4 sztuki]
  • nektarynka [1/2 sztuki]
  • orzechy włoskie [3 sztuki]
  • płatki kokosowe [1 łyżeczka]
  • kakao [2 łyżeczki]
  • sól [1 szczypta]

Przygotowanie: kaszę gryczaną niepaloną zalej 1/2 szklanki wody i gotuj przez około 15 minut. Gdyby woda nadmiernie odparowała, to dolej jeszcze trochę, żeby kasza się nie przypaliła. Po 15 minutach dodaj do kaszy mleko kokosowe, rozgniecionego banana, kakao oraz sól i wszystko ze sobą dokładnie wymieszaj. Jeśli kasza jest dla Ciebie jeszcze za twarda, to gotują ja jeszcze przez 5 minut. Na koniec udekoruj gryczankę ziarenkami granatu, pokrojoną w paski nektarynką, rozgniecionymi orzechami oraz wiórkami kokosowymi.

Owsianka z malinami i jabłkiem

Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Myślę, że do jedzenia płatków owsianych na wszelkie sposoby raczej nie trzeba nikogo zachęcać. Zarówno w owsiance jak i w deserach smakują wyśmienite. Jednocześnie oprócz walorów smakowych mają też liczne zalety prozdrowotne:

  • jest to bogate źródło wysokiej jakości białka roślinnego,
  • owies w połączeniu z produktami mlecznymi zapewnia komórkom mózgowym oraz nerwowym porcję witaminy B6. Poprawia ona pamięć, koncentrację oraz pozwala na szybsze przyswajanie wiedzy,
  • natomiast witamina B1 oraz kwas pantotenowy przeciwdziałają zmęczeniu, a także rozdrażnieniu. Także przekąska zawierająca płatki owsiane będzie doskonała podczas intensywnego dnia w pracy, czy szkole, a także po treningu,
  • owies zawiera też substancje działające antydepresyjnie likwidujące zły nastrój,
  • roślina ta jest również bogata w przeciwutleniacze (zwłaszcza w witaminę E), które zapobiegają niszczeniu organizmu przez wolne rodniki,
  • doskonałe źródło błonnika, który obniża poziom cholesterolu, wiąże kwasy tłuszczowe oraz substancje toksyczne i zwiększa ich wydalanie. Co ciekawe zapobiega namnażaniu się komórek nowotworowych. Ponadto usprawnia pracę jelit, wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku, pomaga więc przy nadkwasocie i zgadze. Daje uczucie sytości, pozwalając zmniejszyć kaloryczność posiłków, co jest bardzo korzystne dla osób, które chcą stracić nadprogramowe kilogramy.

Lista składników:

  • płatki owsiane bezglutenowe [1/3 szklanki]
  • mleko ryżowe [1/2 szklanki]
  • jabłko [1 sztuka]
  • maliny [5 sztuk]
  • orzechy włoskie [4 sztuki]
  • cynamon [1 szczypta]
  • syrop klonowy [2-3 łyżeczki]
  • nasiona chia [1/2 łyżeczki]
  • sól [1 szczypta]

Przygotowanie: płatki zalej 1/2 szklanki mleka owsianego, wrzuć do nich drobno pokrojone jabłko, dodaj cynamon, posól i gotuj aż do  gotuję, aż do całkowitego wsiąknięcia . Gotową owsiankę posłodź syropem klonowym. Następnie udekoruj pokrojonym jabłkiem, malinami, pokruszonymi orzechami, nasionami chia.

Jaglanka z dynią śliwkami i orzechami włoskimi

Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Są osoby, które w okresie zimowo – jesiennym poddają się i sięgają po niezdrowe słodycze. Potrzebują ich, aby zdobyć niezbędną do funkcjonowania energię, a także żeby przegnać chandrę. Oczywiście można trochę osłodzić sobie życie, jednak niech to równocześnie będą zdrowe rozwiązania.  Do tego celu nadaje się doskonale kasza jaglana, która może być bazą do rozgrzewających, zdrowych, a jednocześnie słodkich śniadań, czy deserów. Uwielbiam ją za liczne zalety:

  • właściwości rozgrzewające,
  • jest niesamowicie sycąca,
  • oczyszcza organizm z toksyn
  • obniża poziom cholesterolu,
  • zawiera sporo żelaza, cynku, miedzi oraz witamin takich jak B1, B2, B6,
  • w przeciwieństwie do innych kasz ma charakter zasadowy, co jest wielkim plusem, ponieważ większość spożywanych przez nas na co dzień produktów jest jednak kwasotwórcza.

Kaszę jaglana odkryłam dopiero kilka lat temu kiedy zaczął się wielki szał na nią. Od tamtej pory przekonałam się, że ma bardzo uniwersalne zastosowanie. Można ją przyrządzać na słodko z owocami o poranku. Z kolei na obiad można serwować ją na wytrawnie z mięsem lub rybą i warzywami. Bardzo często używam ją do robienia deserów takich jak budyń, czy nawet ciasto. Czasem zagęszczam nią też zupy. Natomiast dzisiaj mam dla Ciebie przepis na rozgrzewającą poranną jaglankę.

Lista składników:

  • kasza jaglana [1/3 szklanki]
  • dynia bez skórki [100 g]
  • śliwka węgierka [5 sztuk]
  • banan [1 sztuka]
  • orzechy włoskie [3 sztuki]
  • cynamon mielony [szczypta]
  • sól [1 szczypta]

Przygotowanie: kaszę jaglaną gotuj na wodzie ze szczyptą soli przez 10 minut wraz z pokrojoną w kostkę dynią. Następnie dodaj pokrojonego banana. Rozgnieć go wraz z dynią widelcem i wymieszaj z kaszą. Gotuj wszystko jeszcze przez 5 minut. Na koniec posyp jaglankę cynamonem oraz orzechami włoskimi. Podawaj ze świeżymi śliwkami, przybraną paskami dyni.

Owsianka z truskawkami i jabłkiem

Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Rozgrzewające śniadania bezglutenowe i beznabiałowe

Ostatnio moim hitem śniadaniowym jest bardzo prosta w wykonaniu owsianka z owocami:

Lista składników:

  • płatki owsiane bezglutenowe[1/2 szklanki]
  • mleko ryżowe [1 szklanka]
  • truskawki świeże lub mrożone [1/2 szklanki]
  • banan [1 sztuka]
  • ziarno słonecznika [1 łyżeczka]
  • sezam niełuskany [1 łyżeczka]

Przygotowanie: płatki zalej mlekiem ryżowym. Gotuj aż zrobi się kleik. Owsiankę zazwyczaj podaję z pokrojonym w plasterki bananem, posypaną truskawkami oraz ziarnem słonecznika.

Jeśli potrzebujesz więcej inspiracji, to polecam Ci bezpłatny ebook Beaty Redzimskiej z przepisami na przepyszne bezglutenowe i bezmleczne śniadania.

A Ty co jesz na śniadanie, żeby się rozgrzać?