Sałatka warzywna z komosą ryżową

Sałatka warzywna z komosą ryżową

Sałatka warzywna z komosą ryżową

Próbowałaś już quinoa, która w dawnych czasach była nazywana złotem Inków? Nie?! Czas najwyższy nadrobić to niedopatrzenie.

W Polsce quinoa funkcjonuje pod nazwą komosa ryżowa i jest uważana za tak zwane super foods. Jest to świetna alternatywa dla ryżu, czy kaszy. Pierwszy raz przeczytałam o niej dwa lata temu w moim podręczniku do dietetyki. Przyznam się od razu bez bicia, że nazwa ta wydała mi się tak dziwna, że nawet nie chciało mi się zawracać głowy wyszukiwaniem tego dziwadła w sklepach ze zdrową żywnością. Poza tym to był czas, kiedy po raz pierwszy wypróbowałam w kuchni amarantus, który niestety nie spełnił moich oczekiwać. Delikatnie mówiąc jego zapach po ugotowaniu kojarzył mi się z moczem. Zatem odechciało mi się dalszych eksperymentów i na bardzo długi czas zupełnie zapomniałam o komosie.

Kiedy przeszłam na dietę bezglutenową, to postanowiłam, że w ramach wzbogacania mojego jadłospisu będę testować najróżniejsze produkty. W związku z tym pewnego pięknego dnia kupiłam opakowanie quinoa, która moim zdaniem do najtańszych nie należy. Paczka 250 g w zależności od firmy waha się między 7 a 10 złotych.

Po moich niemiłych doświadczeniach z amarantusem podeszłam do quinoa bez większego entuzjazmu. W zasadzie nie miałam na nią konkretnego pomysłu. Zatem ugotowałam 1 szklankę tego zboża i dopiero zaczęłam myśleć, co by tu z nim zrobić. Kiedy ją spróbowałam, stwierdziłam że jest bardzo smaczna. Doszłam do wniosku, że świetnie komponowałby się z awokado i kukurydzą.  I tak powstała moja pierwsza sałatka na bazie komosy ryżowej, która na stałe weszła do mojego jadłospisu. Od tamtej pory uwielbiam quinoę, która jest bardzo uniwersalnym ziarnem. Używam jej do robienia sałatek, jako dodatek do mięsa, a także zagęszczam nią zupy.

Sałatka warzywna z komosą ryżową

Sałatka warzywna z komosą ryżową

Sałatka warzywna z komosą ryżową

Składniki:

  • komosa ryżowa [1/2 szklanki]
  • kukurydza z puszki [1/2 szklanki]
  • jajka [6 przepiórczych lub 2 kurze]
  • awokado [1 sztuka]
  • zielone oliwki [2 łyżki]
  • rukola [1 garść]
  • natka pietruszki [kilka gałązek do smaku]
  • ziarna słonecznika [2 łyżeczki]
  • szczypta soli
  • olej lniany [2 łyżeczki]

Przygotowanie: Gotuj komosę ryżową w osolonej wodzie przez 15 minut (do miękkości). Odcedź ja na sitku, dodaj kukurydzę, wymieszaj i włóż do miski. Następnie dodaj pokrojone awokado i jajka. Na koniec dodaj oliwki, rukolę, natkę pietruszki oraz olej lniany. Sałatkę posyp ziarnem słonecznika.

Dlaczego warto jeść komosę ryżową

Sałatka warzywna z komosą ryżową

Sałatka warzywna z komosą ryżową

Komosa ryżowa, jest bardzo ceniona ze względu na to, że zawiera:

  • pełnowartościowe białko, dlatego może być świetnym rozwiązaniem dla wegetarian, ponieważ stanowi alternatywę dla białka pochodzenia zwierzęcego,
  • tłuszcze nienasycone, głównie kwas linolenowy, oleinowy i linolowy. Ich spożycie przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu, zmniejsza ryzyko miażdżycy i innych chorób układu krążenia,
  • saponiny, dzięki którym ma działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne przeciwwirusowe i immunostymulujące,
  • flawonoidy, dzięki którym ma właściwości antyoksydacyjne,
  • składniki mineralne: żelazo, magnez, potas, cynk, fosfor,
  • witamin z grupy B: kwas foliowy, witaminę B1 i B2,
  • błonnik pokarmowy.

A Ty próbowałaś już komosę ryżową?