Co jeść w chorobie Hashimoto

Co jeść w chorobie Hashimoto

Co jeść w chorobie Hashimoto

Odpowiednio dobrana do indywidualnych potrzeb dieta jest bardzo istotnym elementem w postępowaniu leczniczym u osób z chorobą Hashimoto. Powinna mieć charakter przeciwzapalny i uwzględniać schorzenia współtowarzyszące, a także uzupełniać niedobory diety zaistniałe na skutek choroby. Zatem jaka dieta w chorobie Hashimoto jest najlepsza? W tym artykule odpowiem Ci na to pytanie.

Co jeść w chorobie Hashimoto

Kiedy analizuję przypadki moich klientek chorujących na Hashimoto, to stwierdzam, że ludzie różnie reagują przy tej chorobie na spożywane produkty. Jedni mogą jeść w zasadzie wszystko bez żadnego problemu. Natomiast inni tyją od samego patrzenia na jedzenie. Są też osoby, które cierpią na różne choroby współtowarzyszące, takie jak różnego rodzaju nietolerancje oraz alergie pokarmowe i muszą uważać na to, co jedzą.  Zatem bardzo ciężko jest mówić o jednej ogólnej diecie dla osób z Hashimoto.  Dlatego też jedną z najważniejszych rzeczy jest to, aby dieta ta była indywidualnie dostosowana do potrzeb oraz zdrowia konkretnej osoby. Jest to warunek powodzenia w postępowaniu leczniczym.

Jednakże możesz być pewna, że Twojemu zdrowiu będzie z powodzeniem służyć racjonalne odżywianie się. Pierwszy posiłek dnia zjedz 30 – 60 minut po przebudzeniu się zażyciu lewotyroksyny. Jedząc śniadanie do godziny po wstaniu z łóżka gwarantujesz sobie prawidłową przemianę materii i ochronę przed nadwagą. Jedz 4 do 5 małych posiłków dziennie. Lekką kolację spożyj na 2 – 3 godziny przed pójściem spać. Zadbaj, aby Twoja dieta obfitowała w produkty z dużą ilością błonnika. Mam na myśli: świeże owoce, warzywa (najlepiej te o niskim indeksie glikemicznym, zwłaszcza jeśli masz problemy z utrzymaniem właściwej masy ciała).

Zadbaj o pełnowartościowe białko

Codziennie spożywaj pełnowartościowe białko w odpowiedniej ilości. Jest ono bardzo istotnym składnikiem potrzebnym do odbudowywania organizmu podczas choroby. Powinnaś spożywać około 1 g białka dziennie na każdy kilogram ciała. Jest ono również niezbędne do syntezy hormonów tarczycy. Pełnowartościowe białko dostarczą Ci produkty pochodzenia zwierzęcego – mięso, ryby i jaja. Jest ono również zawarte w produktach mlecznych, jednak te mogą nie służyć osobom z chorobą Hashimoto.

Produkty o właściwościach przeciwzapalnych

Jak wiadomo Hashimoto wiąże się ze stanem zapalnym tarczycy. Zatem włącz do swojej diety produkty o właściwościach przeciwzapalnych, zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3, które stonują stany zapalne. Ich źródłem są:

  • olej lniany, rzepakowy, z wiesiołka i ogórecznika,
  • siemię lniane, orzechy włoskie, migdały, pestki dyni,
  • owoce morza, ryby (łosoś, pstrąg, sardynki, halibut, makrela, śledź),
  • awokado.

Natomiast kwasy tłuszczowe omega 6 spożywaj je w umiarkowanej ilości. Ich zbyt duża ilość w diecie może spowodować nasilenie procesów zapalnych w organizmie. Kwasy te występują w:

  • pestkach dyni, słonecznika, orzechach,
  • oleju słonecznikowem, sojowym, z pestek winogron, oliwa z oliwek.

Unikaj pokarmów zawierających izomery trans kwasów tłuszczowych. Znajdują się one w:

  • żywności wysokoprzetworzonej,
  • twardych margarynach,
  • wyrobach cukierniczych.

Dieta o niskim indeksie glikemicznym

Jeśli chorujesz na Hashimoto, to powinnaś nieco ograniczyć węglowodany oraz postawić na te o niskim indeksie glikemicznym. Postaraj się unikać:

  • białego cukru,
  • gotowanych ziemniaków, marchewki,
  • białej mąki i jej przetworów,
  • miodu.

Wiem, same przysmaki. Jednak kiedy spożywasz tego typu produkty, to dochodzi do szybkiego wzrostu poziomu cukru we krwi oraz regulującej jego poziom insuliny. Jeśli podwyższone stężenie cukru utrzymuje się przez dłuższy czas, to wzrasta podatność na zakażenia, a także zwiększa się ryzyko wystąpienia w późniejszym czasie cukrzycy drugiego stopnia. Także wskazane jest, żebyś sięgała raczej po  produkty pełnoziarniste oraz wybrane owoce oraz warzywa ze względu na ich niski indeks glikemiczny. Po ich spożyciu wydziela się mniejsza ilość insuliny, co jest korzystne dla przemiany materii i tym łatwiej zachodzi rozkład tłuszczów w organizmie.

Jakie produkty wyeliminować

U osób z Hashimoto bardzo często stwierdza się nietolerancje pokarmowe, na przykład na gluten (celiakia) i laktozę. Natomiast najczęściej występujące alergie przy niedoczynności tarczycy i Hashimoto to te dotyczące białek pszenicy jaja kurzego oraz mleka krowiego.

Poobserwuj swój organizm i zobaczyć, czy są jakieś produkty po których szczególnie źle się czujesz. U mnie jest to alkohol, kawa, czekolada, śmietana i jajka kurze. Sporo osób z chorobą Hashimoto źle toleruje alkohol. Dzieje się tak, ponieważ jest on rozkładany w wątrobie, której czynności mogą ulec upośledzeniu w tej chorobie. W konsekwencji może nie dojść do całkowitego rozkładu alkoholu. Jeśli chodzi o kawę, to wskazane jest jej spożywanie w niewielkich ilościach, aby nie stwarzać dodatkowego obciążenia dla organizmu. Także nie martw się, swoją poranną kawę możesz spokojnie pić.

A Tobie jaka dieta służy najbardziej?