Dieta w chorobie Hashimoto

Na temat tego jaka powinna być prawidłowa dieta w chorobie Hashimoto napisano już setki artykułów. Podczas czytania niektórych z nich, dochodziłam do wniosku, że najlepiej to chyba byłoby nic nie jeść. Po prostu położyć się i czekać w spokoju na swój koniec. Jest wiele teorii, które nagle stają się popularne, a następnie po paru latach, czy nawet miesiącach są obalane. Zatem jaka dieta w chorobie Hashimoto jest najlepsza? W tym artykule odpowiem Ci na to pytanie.

Mity związane z odżywianiem

Znam wiele osób cierpiących na chorobę Hashimoto, łącznie z moją panią endokrynolog. Po rozmowach z nią, a także z tego, co przez kilka lat sama zaobserwowałam, stwierdzam, że ludzie różnie reagują przy tej chorobie na spożywane produkty. Jedni mogą jeść w zasadzie wszystko bez żadnego problemu. Natomiast inni tyją od samego patrzenia na jedzenie. A są też osoby takie jak ja, które mają bardzo wrażliwy układ pokarmowy i muszą uważać na to, co jedzą. Jednak różnego rodzaju dolegliwości nie wiążą się bezpośrednio z Hashimoto, lecz z innymi, współtowarzyszącymi jej chorobami takimi jak nietolerancje pokarmowe, czy celiakia (nietolerancja glutenu). Ważne jest to, żeby zwracać uwagę na jakość kupowanych produktów. Powinny być jak najmniej przetworzone i bez zbędnych dodatków.

Dieta w chorobie Hashimoto

Możesz być pewna, że Twojemu zdrowiu będzie z powodzeniem służyć racjonalne odżywianie się. Mam na myśli dietę z dużą ilością produktów bogatych w błonnik. Takich jak: świeże owoce, warzywa (najlepiej te o niskim indeksie glikemicznym, zwłaszcza jeśli masz problemy z utrzymaniem właściwej masy ciała) oraz małą ilością mięsa. Jednak nie rezygnuj z niego całkowicie, ponieważ zawiera składniki odżywcze, które ciężko jest zastąpić – żelazo oraz pełnowartościowe białko, które jest konieczne do odbudowywania organizmu podczas choroby.

Jak wiadomo Hashimoto wiąże się ze stanem zapalnym tarczycy, zatem włącz do swojej diety produkty o właściwościach przeciwzapalnych, zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3, które stonują stany zapalne. Ich źródłem są: olej lniany, orzechy włoskie, migdały, pestki dyni, owoce morza, ryby oraz moje ukochane awokado.

Poobserwuj swój organizm i zobaczyć, czy są jakieś produkty po których szczególnie źle się czujesz. U mnie jest to alkohol, kawa, czekolada, śmietana i jajka kurze. Sporo osób z chorobą Hashimoto źle toleruje alkohol. Dzieje się tak, ponieważ jest on rozkładany w wątrobie, której czynności mogą ulec upośledzeniu w tej chorobie. W konsekwencji może nie dojść do całkowitego rozkładu alkoholu. Jeśli chodzi o kawę, to wskazane jest jej spożywanie w niewielkich ilościach, aby nie stwarzać dodatkowego obciążenia dla organizmu. Także nie martw się, swoją poranną kawę możesz spokojnie pić.

Co należy ograniczyć przy Hashimoto

Codzienna dieta w chorobie Hashimoto powinna wykluczać jodowane artykuły spożywcze. Najpowszechniejszym jest oczywiście sól. Bardzo ciężko jest dostać niejodowaną. Dlatego ja najczęściej kupuję taką, którą stosuje się do przetworów albo różową, gruboziarnistą Himalajską. Natomiast naturalna obecność jodu w produktach spożywczych w niewielkiej ilości nie jest szkodliwa. Jeśli chodzi o produkty naturalne, które mają duża zawartość soli, to nie musisz ich unikać. Jednak nie powinny codziennie gościć w Twoim menu. Mam na myśli produkty takie jak: wodorosty, owoce morza oraz ryby morskie.

Kolejne produkty, które dla dobra swojego zdrowia powinnaś ograniczyć lub nawet unikać, to produkty z dużą zawartością cukru i wysokim indeksem glikemicznym. Zaliczamy do nich: biały cukier, ziemniaki, gotowaną marchewkę, pieczywo pszenne, ciasta, czekoladę oraz miód. Wiem, same przysmaki. Jednak kiedy spożywasz tego typu produkty, to dochodzi do szybkiego wzrostu poziomu cukru we krwi oraz regulującej jego poziom insuliny.

Jeśli podwyższone stężenie cukru utrzymuje się przez dłuższy czas, to wzrasta podatność na zakażenia, a także zwiększa się ryzyko wystąpienia w późniejszym czasie cukrzycy drugiego stopnia. Także wskazane jest, żebyś sięgała raczej po  produkty pełnoziarniste oraz wybrane owoce oraz warzywa ze względu na ich niski indeks glikemiczny. Po ich spożyciu wydziela się mniejsza ilość insuliny, co jest korzystne dla przemiany materii i tym łatwiej zachodzi rozkład tłuszczów w organizmie.

A Tobie jaka dieta służy najbardziej?