Eliminacja nabiału w chorobie Hashimoto

Eliminacja nabiału w chorobie Hashimoto

Eliminacja nabiału w chorobie Hashimoto

Zapewne wielokrotnie spotkałaś się z opinią, że dzięki eliminacji z diety niektórych grup produktów, takich jak na przykład nabiał, może poprawić się samopoczucie oraz wyniki badań w chorobie Hashimoto. Ta teoria ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Zatem, czy warto decydować się na wykluczenie produktów mlecznych z jadłospisu jeśli cierpi się na Hashimoto? 

Czy wyeliminować nabiał z diety

U osób z Hashimoto nabiał często może przyczyniać się do złego samopoczucia oraz problemów gastrycznych w wyniku nietolerancji laktozy lub nadwrażliwości na białka mleka (kazeinę i białko serwatkowe). Zatem jeśli cierpisz na tę chorobę immunologiczną i jednocześnie od dłuższego czasu obserwujesz po zjedzeniu produktów mlecznych występowanie przynajmniej jednego z poniżej wymienionych symptomów, to koniecznie sprawdzić, czy nie cierpisz na nietolerancję laktozy lub alergię na białka mleka:

  • ze strony przewodu pokarmowego: biegunki, wzdęcia, bóle brzucha, gazy, mdłości,
  • problemy skórne oraz oddechowe: wysypki, wypryski, duszności, kaszel.

Dolegliwości te najczęściej pojawiają się dopiero po kilku lub nawet kilkunastu godzinach. Dlatego może Ci być ciężko powiązać te symptomy ze wcześniejszym spożyciem nabiału.

Nietolerancja laktozy a wysokość TSH

Wiele najnowszych badań wskazuje na to, że około 80% osób cierpiących na Hashimoto, często ma również problemy z trawieniem laktozy (cukru mlecznego). Zatem warto tym tematem się zainteresować, ponieważ nietolerancja laktozy może wpływać na wchłanianie lewotyroksyny.Zatem osoby chorujące na Hashimoto, u których występują duże wahania w stężeniu hormonu tyreotropowego przy jednoczesnym przyjmowaniu wysokiej dawki tyroksyny powinny wykonać test w kierunku nietolerancji tego cukru. Badania przeprowadzane na pacjentach cierpiących na Hashimoto pokazały, iż po eliminacji laktozy z diety zmniejszył się  poziom TSH przy takiej samej dawce leku.

Jak zacząć działać 

Jeśli podejrzewasz, że Twoje gastryczne dolegliwości mogą być spowodowane nietolerancją laktozy lub alergią na białka mleka, to nie zwlekaj tylko zacznij jak najszybciej działać.

Krok 1 Wybierz się na wizytę do sprawdzonego lekarza specjalisty i porozmawiaj z nim na temat badań, które pozwolą wykryć, czy cierpisz na nietolerancję laktozy, czy alergię na białka mleka. Dokładna diagnostyka jest bardzo ważna ze względu na późniejsze zalecenia dietetyczne.

Jeśli cierpisz z powodu alergii na białka mleka krowiego (układ immunologiczny wytwarza przeciwciała przeciwko białkom mleka krowiego), to w praktyce oznacza to, że konieczne jest wyeliminowanie wszystkich produktów mlecznych oraz tych zawierających zawierających białka mleka: masła, jogurtów, maślanki, serów, kefirów, twarogów itp.

Natomiast nietolerancja laktozy, to dolegliwość polegająca na trudności trawienia cukru mlecznego (laktozy) na skutek niedoboru enzymu o nazwie laktaza. Zatem możesz spróbować spożywać produkty mleczne pozbawione laktozy.

Aby upewnić się, czy masz problem z alergią czy nietolerancją, to należy wykonać odpowiednie badania:

  • w kierunku alergii IgE-zależnej (szybkiej),
  • w kierunku alergii IgG- zależnej (utajonej),
  • w kierunku nietolerancji laktozy (wodorowy test oddechowy).

Krok 2 Jeśli po konsultacji z lekarzem oraz wykonaniu testów okaże się, iż powinnaś zastosować dietę bezmleczną ze względu na alergię na białka mleka, to pamiętaj, że powinna ona być skomponowana  w taki sposób, aby uniknąć ryzyka niedoborów pokarmowych. Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie sama sobie poradzić z tym tematem, to koniecznie skontaktuj się z dietetykiem.

Krok 3 Kiedy badania wykażą, iż nie masz alergii na białka mleka, ale cierpisz na nietolerancję laktozy, to na początek spróbuj wprowadzić do swojego menu produkty mleczne pozbawione tego cukru. Obecnie są one powszechnie dostępne. Jeśli po miesiącu sytuacja nie ulegnie poprawie, to wtedy pozbądź się ze swojej diety również wszystkich produktów.

UWAGA! Najczęściej popełnianym błędem jest jednoczesna eliminacja kilku grup produktów na raz. Dlaczego? Ponieważ jeśli w tym samym czasie zrezygnujesz ze spożywania nabiału, glutenu i jeszcze innych grup produktów, to kiedy zaczniesz odczuwać pozytywne zmiany nie będziesz wiedziała, czy dzieje się tak dzięki eliminacji jednego rodzaju produktów, czy wszystkich.

Jak mogę Ci pomóc

Cierpisz na nietolerancję laktozy lub alergię na białka mleka i chciałabyś wyeliminować produkty mleczne ze swojego jadłospisu? Nie wiesz jak tego dokonać w bezpieczny dla Ciebie sposób? Chętnie Ci w tym pomogę. Podzielę się z Tobą moją specjalistyczną wiedzą oraz doświadczeniem z dziedziny dietetyki. Pokażę Ci w jaki sposób wyeliminować szkodliwe produkty z codziennej diety i czym je zastąpić, a także zorganizować się i zmotywować.

Jeśli jesteś zainteresowana moja pomocą, to kliknij w link Uwolnij się od nabiału.