Eliminacja nabiału w chorobie Hashimoto

Eliminacja nabiału w chorobie Hashimoto

Eliminacja nabiału w chorobie Hashimoto

Zapewne wielokrotnie spotkałaś się z opinią, że dzięki eliminacji z diety niektórych grup produktów, takich jak na przykład nabiał, może poprawić się samopoczucie oraz wyniki badań w chorobie Hashimoto. Ta teoria ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Zatem, czy warto decydować się na wykluczenie produktów mlecznych z jadłospisu jeśli cierpi się na Hashimoto? Na to nurtujące pytanie postaram się dzisiaj odpowiedzieć. 

Jeśli chorujesz na Hashimo i jednocześnie cierpisz z powodu przewlekłych dolegliwości gastrycznych takich jak  biegunki, wzdęcia, bóle brzucha, gazy, czy mdłości, to zapewne chciałabyś zrobić wszystko, co w twojej mocy, żeby ich się pozbyć. W obecnych czasach zewsząd jesteśmy bombardowani sprzecznymi informacjami. Nie będąc specjalistą w dziedzinie odżywiania trudno jest zadecydować, które z nich są prawdziwe. Samej ciężko jest stwierdzić, czy złe samopoczucie rzeczywiście zostało spowodowane nietolerancją laktozy lub alergią na białka mleka, czy jakimś zupełnie innym czynnikiem. Faktem jednak jest, że cokolwiek Ci dolega, to chciałabyś jak najszybciej się od tego uwolnić i zacząć znowu normalnie żyć.

Eliminacja nabiału z diety

Wiele najnowszych badań wskazuje na to, że około 80% osób cierpiących na Hashimoto, często ma również problemy z trawieniem laktozy (cukru mlecznego). Przy tego typu zaburzeniach po spożyciu nabiału mogą wystąpić:

  • ze strony przewodu pokarmowego: biegunki, wzdęcia, bóle brzucha, gazy, mdłości,
  • problemy skórne oraz oddechowe: wysypki, wypryski, duszności, kaszel.

Dolegliwości te najczęściej pojawiają się dopiero po kilku lub nawet kilkunastu godzinach.Dlatego może Ci być ciężko powiązać te symptomy ze wcześniejszym spożyciem nabiału.

Zatem jeśli chorujesz na Hashimoto i jednocześnie od dłuższego czasu obserwujesz po zjedzeniu produktów mlecznych występowanie przynajmniej jednego z powyżej wymienionych symptomów, to warto sprawdzić, czy nie cierpisz na nietolerancję laktozy lub alergię na białka mleka.

Nietolerancja laktozy a wysokość TSH

Nietolerancja laktozy może wpływać na wchłanianie lewotyroksyny. Zatem osoby chorujące na Hashimoto, zwłaszcza te u których występują duże wahania w stężeniu hormonu tyreotropowego przy jednoczesnym przyjmowaniu wysokiej dawki tyroksyny powinny wykonać test w kierunku nietolerancji tego cukru. Badania przeprowadzane na pacjentach cierpiących na Hashimoto pokazały, iż po eliminacji laktozy z diety zmniejszył się  poziom TSH.

Jak zacząć działać 

Jeśli podejrzewasz, że Twoje gastryczne dolegliwości mogą być spowodowane nietolerancją laktozy lub alergią na białka mleka, to nie zwlekaj tylko zacznij jak najszybciej działać.

Krok 1 Wybierz się na wizytę do sprawdzonego lekarza specjalisty i porozmawiaj z nim na temat badań w kierunku wykrycia nietolerancji laktozy oraz alergii na białka mleka.

Krok 2 Jeśli po konsultacji z lekarzem oraz wykonaniu testów okaże się, iż powinnaś zastosować dietę bezmleczną ze względu na alergię na białka mleka, to pamiętaj, że powinna ona być skomponowana  w taki sposób, aby uniknąć ryzyka niedoborów pokarmowych. Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie sama sobie poradzić z tym tematem, to koniecznie skontaktuj się z dietetykiem.

Krok 3 Kiedy badania wykażą, iż nie masz alergii na białka mleka, ale cierpisz na nietolerancję laktozy, to na początek spróbuj wprowadzić do swojego menu produkty mleczne pozbawione tego cukru. Obecnie są one powszechnie dostępne. Jeśli po miesiącu sytuacja nie ulegnie poprawie, to wtedy pozbądź się ze swojej diety również wszystkich produktów.

UWAGA! Najczęściej popełnianym błędem jest jednoczesna eliminacja kilku grup produktów na raz. Dlaczego? Ponieważ jeśli w tym samym czasie zrezygnujesz ze spożywania nabiału, glutenu i jeszcze innych grup produktów, to kiedy zaczniesz odczuwać pozytywne zmiany nie będziesz wiedziała, czy dzieje się tak dzięki eliminacji jednego rodzaju produktów, czy wszystkich.

Jak mogę Ci pomóc

Cierpisz na nietolerancję laktozy lub alergię na białka mleka i chciałabyś wyeliminować produkty mleczne ze swojego jadłospisu? Nie wiesz jak tego dokonać w bezpieczny dla Ciebie sposób? Chętnie Ci w tym pomogę. Podzielę się z Tobą moją specjalistyczną wiedzą oraz doświadczeniem z dziedziny dietetyki. Pokażę Ci w jaki sposób wyeliminować szkodliwe produkty z codziennej diety i czym je zastąpić, a także zorganizować się i zmotywować.

Jeśli jesteś zainteresowana moja pomocą, to kliknij w link Uwolnij się od nabiału.