Hashimoto a niedobór witaminy D3

Hashimoto a niedobór witaminy D3

Hashimoto a niedobór witaminy D3

Chorujesz na Hashimoto i pomimo regularnego zażywania leków wciąż czujesz się permanentnie wyczerpana i senna? Jeśli tak, to koniecznie zbadaj poziom witaminy D3. Jej niedobór jest bardzo częstym zjawiskiem u osób zmagających się z tą autoimmunologiczna dolegliwością. Sprawdź dlaczego witamina D3 jest tak istotna dla naszego organizmu w chorobie Hashimoto oraz jak prawidłowo ją suplementować. 

Objawy niedoboru witaminy D3

Kilka lat temu pod koniec zimy zaczęłam odczuwać nieustające zmęczenie, które ciągnęło się tygodniami. Nie pomagało mi wczesne chodzenie spać, litry herbaty, ani ośmiogodzinny sen. Rano budziłam się chyba jeszcze bardziej zmęczona niż kiedy szłam do łóżka. Jednak najgorzej dokuczała mi ociężałość umysłowa. Kiedy chciałam coś przeczytać, pouczyć się, czy napisać, to nie mogłam skupić się na dłużej niż 10 – 15 minut. Co chwilę odrywałam się od mojego zadania.

Przez pewien czas myślałam, że dają mi się we znaki krótkie, zimowe dni. Jednak kiedy w końcu nadeszła upragniona wiosna, zrobiło się jaśniej i cieplej, a wszystko dookoła zazieleniło się, ja nadal czułam to nieustanne zmęczenie. Często w ciągu dnia kładłam się na chwilę, żeby odpocząć, ale nie było żadnej poprawy. W końcu stwierdziłam, że zima minęła, wiosenne przesilenie również, więc może przyczyna mojego wiecznego zmęczenia tkwi jednak gdzie indziej i postanowiłam to zbadać. Ponieważ bardzo powszechnym zjawiskiem przy niedoczynności tarczycy jest też niedobór witaminy D3 oraz B12, zatem te badania postanowiłam wykonać jako pierwsze.

Jakie badania refunduje NFZ

Wiadomo, że usługi w prywatnym sektorze służby zdrowia w Polsce do najtańszych nie należą. Zatem postanowiłam poprosić mojego lekarza rodzinnego (który zna historię mojej choroby) o skierowanie na powyższe badania. Nie wyobrażacie sobie jak wielkie było moje zdziwienie kiedy dowiedziałam się, że pomimo choroby związanej z tarczycą NFZ nie pokryje kosztu moich badań na poziom witaminy B12 i D, których niedobór jest często spotykany przy Hashimoto jeśli będę na nie skierowana przez lekarza rodzinnego. Tylko endokrynolog może zlecić je jako niepłatne.

Po namyśle stwierdziłam, że szkoda mi czasu i sama za nie zapłacę. Chociaż muszę przyznać, że byłam niezmiernie zaskoczona, kiedy pani w laboratorium podsunęła mi rachunek na kwotę 80 zł. Jakoś to przebolałam i zapłaciłam. Kiedy odebrałam wyniki, stwierdziłam, że to były dobrze wydane pieniądze, ponieważ sprawa mojego zmęczenia wyjaśniła się. Okazało się, że miałam żelazo na poziomie 22 ug/dl, czyli sporo poniżej normy (37-145 ug/dl). Taka sama sytuacja z witaminą D.  Mój wynik to 14,60 ng/ml (norma 30-80 ng/ml). Jedynie wynik Witaminy B 12 był prawidłowy.

Hashimoto a niedobór witaminy D3

Hashimoto a niedobór witaminy D3

Hashimoto a niedobór witaminy D3

Witamina D jest syntezowana w organizmie pod wpływem światła słonecznego. Dlatego ze względu na położenie geograficzne naszego kraju (wiele miesięcy z małą ilością słonecznego światła) oraz dietę uboga w produkty zawierające tę witaminę często dochodzi do jej niedoborów. A jest ona nam przecież niezbędna do prawidłowej pracy naszego systemu odpornościowego.

Najnowsze badania naukowe dowodzą, że jej niedobór jest ściśle powiązany z występowaniem chorób autoimmunologicznych tarczycy. Witamina ta właściwości immunomodelu i wpływa na regulację namnażania się i różnicowania komórek układu immunologicznego. Około 80% osób cierpiących na chorobę Hashimoto cierpi na niedobór tej witaminy. Zauważono też zależność pomiędzy wielkością poziomu TSH a witaminy D. Odnotowano tez podczas suplementacji witaminą D wyższy spadek przeciwciał TPO.

Źródła witaminy D3

Hashimoto a niedobór witaminy D3

Hashimoto a niedobór witaminy D3

Zatem jak dostarczyć ten ważny składnik naszemu organizmowi? Witamina D3 występuje w niektórych produktach spożywczych takich jak:

  • ryby morskie,
  • mleko,
  • jaja kurze.

Niestety zapewnienie właściwej ilości witaminy D wyłącznie w oparciu o produkty spożywcze jest w zasadzie niemożliwe. Zatem warto połączyć zdrową dietę zawierającą produkty bogate w witaminę D z odpowiednia suplementacją. Zwłaszcza przy dużych niedoborach.

Doskonałym sposobem na jej wytworzenie jest też wiosną i latem wystawianie się na działanie promieni słonecznych. Dla porównania, w żółtku jajka znajduje się 54 j.m. witaminy D3, natomiast latem, w ciągu piętnastominutowej ekspozycji na słońce w naszym organizmie wytworzy się od 2000 do 4000 j.m.

Jak suplementować witaminę D3

Zanim zaczniesz suplementację witaminą D3, to koniecznie sprawdź jej aktualny poziom we krwi. Następnie regularnie 1 – 2 razy do roku rób badanie kontrolne, aby mieć pewność, że jej poziom nie jest zbyt wysoki, ponieważ nadmiar tej witaminy nie jest wypłukiwany z organizmu i może dojść do zatrucia.

Dzienna dawka dla osoby zdrowej, to 800-1000 IU. Natomiast osoby chorujące na Hashimoto cierpiące na niedobór tej witaminy powinny przyjmować na początku przyjmować zwiększoną, nawet do 4000 IU dziennie. Optymalny poziom dla właściwego funkcjonowania tarczycy i układu odpornościowego to 60 – 80 ng/l.