Hashimoto a niedobór żelaza i ferrytyny

Hashimoto a niedobór żelaza i ferrytyny

Hashimoto a niedobór żelaza i ferrytyny

Hashimoto, to bardzo podstępna choroba, podczas której może dochodzić do różnego rodzaju niedoborów w organizmie od hormonów tarczycy zaczynając, a na witaminach i składnikach mineralnych kończąc. Dlatego warto trzymać rękę na pulsie i reagować gdy organizm daje nam niepokojące sygnały. 

U wielu osób z niedoczynnością tarczycy, która towarzyszy chorobie Hashimoto, bardzo często występuje niedokrwistość (anemia). Niedoczynność pojawia się w wyniku niedoboru tyroksyny (jednego z hormonów tarczycy), która odpowiada za syntezę hemoglobiny. W następstwie niedoczynności często dochodzi do niedoboru żelaza w wyniku upośledzonego wchłaniania, a także nadmiernych krwawień miesięcznych (związanych z podwyższoną wartością TSH) oraz złego wchłaniania się kwasu foliowego. Pocieszająca jest informacja, że po wyrównaniu niedoczynności tarczycy najczęściej dochodzi do stopniowej normalizacji niedoborów.

Hashimoto a niedobór żelaza 

Czy chorujesz na Hashimoto i cierpisz na niektóre lub wszystkie z poniżej wymienionych dolegliwości?

  • permanentne zmęczenie i senność,
  • kołatanie serca,
  • łatwe męczenie się oraz zadyszka,
  • uczucie zimna,
  • osłabienie koncentracji i sprawności umysłowej,
  • zawroty głowy oraz szum w uszach,
  • łamliwe paznokcie i włosy,
  • blada skóra.

Jeśli tak, to koniecznie sprawdź  sobie poziom ferrytyny, czyli białka odpowiedzialnego za gromadzenie żelaza w organizmie. Jej niedobór jest wczesnym wskaźnikiem anemii. Przy niewystarczającej ilości żelaza zostaje ono zużyte do podtrzymania najważniejszych funkcji organizmu. Dlatego też stan włosów bardzo się pogarsza przy niedoborze żelaza.

Optymalny poziom ferrytyny

Właściwy poziom ferrytyny u kobiet wynosi od 12 do 150 ng/ml. Najbardziej optymalny poziom będzie pośrodku lub powyżej zakresu. Niektórzy eksperci twierdzą, że aby powstrzymać wypadanie włosów należy osiągnąć pułap 40 ng/ml. Natomiast dla optymalnej pracy tarczycy powinien on wynosić od 90 do 110 ng/ml.

Jeśli ma się spory niedobór żelaza, to w zasadzie nie da się go wyrównać samym pożywieniem i trzeba poprosić lekarza o przepisanie odpowiedniego preparatu. Samodzielne wspomaganie się powszechnie dostępnymi suplementami bez recepty najczęściej prowadzi donikąd.  Zazwyczaj zawierają one zbyt mało żelaza, które słabo się przyswaja, często w związku z tym suplementacji towarzyszą mdłości oraz bóle żołądka.

Oczywiście oprócz wspomagania się dobrej jakości preparatem możesz też zadbać o to, żeby dostarczać żelazo jedząc odpowiednie produkty. Czy wiesz, że żelazo jest jednym z najsłabiej wchłanianych się pierwiastków?  Organizm przyswaja tylko od 1 do 20% jego zawartości z pokarmów. Zaraz opowiem Ci o tym, w jakich produktach je znajdziesz i które jest lepiej przyswajalne.

Żelazo hemowe

Hashimoto a niedobór żelaza i ferrytyny

Hashimoto a niedobór żelaza i ferrytyny

Najlepiej wchłaniane przez organizm jest tak zwane żelazo hemowe z pokarmów pochodzenia zwierzęcego (około 20%). Dzieje się tak, ponieważ hem posiada mechanizm wchłaniania w jelitach.Występuje ono w dużych ilościach przede wszystkim w:

  • czerwonym mięsie: wołowina, cielęcina, wieprzowina, udzie z indyka, a także w drobiowej wątróbce,
  • rybach i krewetkach,
  • jajkach.

Żelazo niehemowe

Hashimoto a niedobór żelaza i ferrytyny

Hashimoto a niedobór żelaza i ferrytyny

Gorzej przyswajalne jest żelazo niehemowe –  pochodzenia roślinnego. Zwykle jego dostępność waha się w granicach 1 – 5%. Jego źródłem są przede wszystkim produkty roślinne. W największych ilościach występuje ono w:

  • roślinach strączkowych: fasoli, grochu, czerwonej soczewicy,
  • warzywach: naci pietruszki, szpinaku, burakach,
  • zbożach: kaszy gryczanej, amarantusie płatkach owsianych, komosie ryżowej,
  • nasionach i pestkach: sezamie, pestkach dyni, chia, siemieniu lnianym, pestkach słonecznika,
  • orzechach: piniowych, pistacjach, laskowych, ziemnych, nerkowca, migdałach.

Jak zwiększyć przyswajanie żelaza niehemowego

Hashimoto a niedobór żelaza i ferrytyny

Hashimoto a niedobór żelaza i ferrytyny

Jeśli chcesz zwiększyć przyswajanie żelaza przez Twój organizm, to mam dla Ciebie kilka praktycznych wskazówek jak tego dokonać:

  • pokarmy, które zawierają żelazo łącz z tymi, które są bogate w witaminę C (pomarańcze, grejpfruty, cytryny, dynie, truskawki, czarne porzeczki, kiwi czy brokuły). Także możesz na przykład popić preparat żelaza szklanką soku pomarańczowego,
  • podczas posiłku, a także do godziny przed i po nim nie spożywaj kawy ani herbaty. Zmniejszają one wchłanianie żelaza nawet o 60%!
  • unikaj też łączenia produktów bogatych w żelazo z wapniem, który jest zawarty między innymi w mleku i jego przetworach. Zatem jeśli jesz sałatkę, to niech składa się z samych warzyw. Nie wrzucaj do niej mozzarelli, czy fety. Kiedy jesz owsiankę, to rób ją na wodzie lub mleku roślinnym.

Dzienne zapotrzebowanie na żelazo

  • 10–15 mg – niemowlęta i dzieci do ukończenia 9-tego roku życia,
  • 16–17 mg – dziewczęta i kobiety w wieku 10–60 lat,
  • 26 mg/dobę – kobiety w ciąży,
  • 20 mg/dobę – kobiety karmiące,
  • 14–15 mg – chłopcy i mężczyźni w wieku 10–60 lat.

A czy wiesz jaki Ty masz obecnie poziom ferrytyny i żelaza? Jeśli nie, to koniecznie go sprawdź.