Co jeść na zdrowe zbilansowane śniadanie

Co jeść na zdrowe zbilansowane śniadanie

Co jeść na zdrowe zbilansowane śniadanie

Śniadanie, to najważniejszy posiłek dnia. Znacie, to powiedzenie? Na pewno wielokrotnie słyszeliście to wyświechtane stwierdzenie powtarzane w kółko aż do znudzenia przez różnego rodzaju specjalistów do spraw żywienia. Może jest nam ono rzeczywiście niezbędne, ale dobrze było by się w końcu dowiedzieć dlaczego. A także co jeść na śniadanie, żeby było smacznie oraz  zdrowo.

Najważniejszy posiłek dnia

Nie wiem jak Wy, ale ja rano nie opuszczam domu bez zjedzenia czegoś. Nie jest to absolutnie kwestia tego, że tak skrupulatnie trzymam się zasad żywieniowych. Po prostu mój organizm w przeciągu pierwszej godziny po przebudzeniu bardzo natrętnie zaczyna się domagać swojej porcji paliwa na kolejny dzień.  Zatem zaraz po otworzeniu oczu zaczynam obmyślać, co by tu zjeść na śniadanie. Jeśli czasem zdarzy mi się odwlec moment posiłku, to konsekwencje są srogie. Staję się niezwykle niemiła dla otoczenia, dopada mnie tępy ból głowy oraz niemiłosierne ssanie w żołądku. Poza tym jestem ospała, bez humoru i na pewno ostatnią rzeczą na którą mam w takim momencie energię czy ochotę jest praca. Odezwanie się do mnie kiedy jestem na czczo i do tego bez porannej zielonej herbaty może się skończyć bardzo źle;).

Dlatego też jestem niezmiernie zdziwiona, kiedy rozmawiam z osobami zwracającymi się do mnie o pomoc kiedy w wielu przypadkach mówią mi, że w ogóle nie jedzą śniadania lub dopiero między godziną 10 a 12. Zawsze jestem pełna podziwu jak ci ludzie mają siłę zabrać się za cokolwiek bez porcji porannych kalorii. Kiedy wypytuję o motywy działania, to często okazuje się, że głównym z nich jest błędne przekonanie, iż dzięki jak najpóźniejszemu dostarczeniu “paliwa” do organizmu uda im się schudnąć lub przynajmniej nie przytyć. A czasem po prostu po wypiciu porannej kawy na czczo nie odczuwają w ogóle głodu.

Czemu warto jeść śniadanie

Warto jednak wiedzieć, że poranek, to świetny moment na jedzenie. O tej porze nasz żołądek wydziela największą ilość kwasu solnego, więc pokarm jest trawiony bardzo szybko, a także efektywnie. Dlatego też osoby jedzące regularnie śniadanie znacznie rzadziej cierpią z powodu nadwagi. Natomiast pominiecie tego posiłku bardzo często kończy się spowolnieniem metabolizmu. W wyniku czego nasz organizm zostanie zaalarmowany i zacznie gromadzić zapasy, czyli tkankę tłuszczową. Poza tym organizm po przebudzeniu potrzebuje mnóstwa energii na przetrwanie całego dnia pracy lub nauki w szkole. Ponadto dzięki dobrze dobranym produktom będziemy bardziej wydajni w tym co robimy. W taki sposób zadbamy o świetne samopoczucie oraz dobrą koncentrację. Jednak nie wystarczy tylko zjedzenie czegokolwiek. Śniadanie musi zostać przygotowane z głową. Zatem co jeść na zdrowe zbilansowane śniadanie, żeby nie były to tylko przypadkowe składniki, a odpowiednio dobrane i zbilansowane, żeby dostarczyły organizmowi wszystko co jest dla niego o poranku niezbędne?

Co jeść na zdrowe zbilansowane śniadanie

Śniadanie powinno dostarczać nam 25 – 30% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Najbardziej korzystnym paliwem dla naszego organizmu z samego rana będą węglowodany złożone oraz białko. Dzięki tym składnikom poziom glukozy we krwi będzie przez dłuższy czas utrzymywał się na stałym poziomie. Oznacza to, że przez co najmniej 3 godziny po zjedzeniu posiłku będziemy pełni energii, rześcy, dobrze skoncentrowani, a przede wszystkim nie będziemy mieć napadów wilczego głodu, czy strasznej ochoty na coś słodkiego, a nie koniecznie zdrowego.

Jeśli nie masz pomysłu co jeść na zdrowe zbilansowane śniadanie, to pamiętaj, że świetnym rozwiązaniem na pierwszy posiłek dnia są: wszelkiego rodzaju owsianki, jaglanki lub jogurty z płatkami, świeżymi lub suszonymi owocami i orzechami. Ponadto kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z chudym twarogiem, wędliną, warzywami, a także różnego rodzaju pastami kanapkowymi (z awokado/zielonego groszku/fasoli/soczewicy/ryby). Dobrym wyborem będzie też jajko na miękko, jajecznica, omlet, czy naleśniki. Taki posiłek najlepiej jest popić wodą lub naturalnym sokiem owocowy, czy warzywnym. Kawa i herbata ograniczają wchłanianie wielu korzystnych składników takich jak wapń, czy żelazo, zatem należy je pić do godziny po spożytym posiłku.

Co powinni jeść na śniadanie sportowcy

O śniadaniu powinny też pamiętać osoby lubiące uprawiać sport o poranku. Oczywiście można biegać, czy iść na siłownie na czczo, ale nie jest to zbyt rozsądny pomysł. Przede wszystkim bez porannej dawki węglowodanów będziesz mieć o wiele mniej siły oraz energii przez co ćwiczenia będą mniej wydajne, a poza tym będą wydawać Ci się nużące i ciężkie. Poza tym nie dostarczając rano organizmowi paliwa podczas ćwiczeń będziesz czerpać energię z mięśni, zamiast z tkanki tłuszczowej, a przecież nie o to Ci chodzi, prawda? Zatem co jeść na śniadanie, aby nasza aktywność fizyczna nie poszła na marne? Śniadanie sportowców powinno składać się przede wszystkim z węglowodanów złożonych, czyli pieczywa pełnoziarnistego, ciemnego ryżu, płatków owsianych. Dobrym pomysłem na pełno będzie też banan oraz jogurt.

A co wy jecie zazwyczaj na śniadanie?