Jak nie przytyć w święta Bożego Narodzenia

Jak nie przytyć w święta Bożego Narodzenia

Jak nie przytyć w święta Bożego Narodzenia

Święta, to czas wielkiej próby dla Ciebie jeśli walczysz o zrzucenie zbędnych kilogramów. Dzisiaj podzielę się z Tobą kilkoma prostymi trikami na to jak nie przytyć w święta. Podpowiem Ci jak “odchudzić” nasze tradycyjne świąteczne potrawy. Będą mniej kaloryczne oraz bardziej zdrowe bez uszczerbku dla walorów smakowych. Dzięki tym radom wstaniesz od stołu bez poczucia winy, a także nieprzyjemnego uczucia przejedzenia.

Jak nie przytyć w święta

Chyba nie muszę Ci mówić, że najgorsze co może być, to na co dzień przestrzegać zasad zdrowego odżywiania się, a podczas Świąt oraz specjalnych okazji dawać sobie dyspensę i objadać się do granic możliwości. To nie tylko kwestia tego, że w szybki sposób możesz odzyskać kilogramy, które w pocie czoła udało Ci się zrzucić przez kilka ostatnich dni, czy miesięcy. Chodzi też o psychologiczny aspekt takiego zachowania. Jeśli odpuścisz sobie w Święta, to potem łatwo będzie Ci zrezygnować ze zdrowych nawyków w sylwestra, urodziny, imieniny, czy nawet weekendy. Zawsze znajdzie się jakaś świetna okazja, czy dobra wymówka, żeby wsunąć kawałek orfeusza, czy karkówki z grilla. A przecież nie chodzi o to, żeby starać się oszukać samą siebie. W taki sposób podkopujesz swoją silną wolę, niszczysz z trudem budowane nowe nawyki żywieniowe, a w rezultacie tracisz zaufanie do samej siebie. Zachowując się w ten sposób nie będziesz pewna tego, że możesz na sobie w chwilach próby polegać, co będzie miało też wpływ na inne aspekty Twojego życia. Jeśli chcesz być zdrowa i mieć zadowalającą Cię sylwetkę, to zdrowy tryb życia powinien być przygodą na zawsze, a nie tymczasową zachcianką.

Jednak wiadomo, że w Święta zapraszamy gości i nie możesz przecież siedzieć nad pustym talerzem głodna, bo to może się źle skończyć. Jeśli sama szykujesz święta to sprawa jest prosta, ponieważ to Ty masz pełną kontrolę nad tym co podasz i jakich składników użyjesz do przygotowania potraw. Dzisiaj podpowiem Ci kilka prostych sposobów na “odchudzenie” świątecznych smakołyków i na to jak nie przytyć w święta.

Odchudź wigilijną rybę

W Wigilię zgodnie z tradycją na każdym polskim stole niezmiennie króluje ryba. Z pozoru brzmi zdrowo i dość niewinnie, ale kuchnia polska nawet z tak lekkiego dania potrafi uczynić istną bombę kaloryczną. Z czasów dzieciństwa pamiętam karpia obsmażanego na maśle (źródło niezdrowych tłuszczów nasyconych) w dodatku obtaczanego wcześniej w panierce (węglowodany proste). Jednak od wielu lat moja mama i ja nie tolerujemy karpia dosłownie (nasze żołądki) oraz w przenośni. Jest to dość tłusta ryba, która najczęściej jest w warunkach hodowlanych karmiona tanimi, wysokoenergetycznymi granulatami, co oczywiście ma wpływ na smak oraz jakość ryby. Także w moim rodzinnym domu karpia już się nie podaje. W zamian za tę potrawę ostatnimi czasy na naszym wigilijnym stole gości dorsz lub sandacz pieczony (nie smażony) z dużą ilością warzyw oraz aromatycznych ziół i oczywiście śledź. Także dobrze jest wybrać rybę o chudym mięsie oraz zdrową metodę jej przygotowania – pieczenie w folii lub rękawie, czy papierze bez tłuszczu i panierki. Wersja ekstremalna, to gotowanie na parze.

Zmniejsz porcję cukru

Pewnie nie wyobrażasz sobie świąt bez pierniczków, makowca, czy innych tradycyjnych słodkich przysmaków. Jednak, żeby cieszyć się pysznymi wypiekami bez wyrzutów sumienia możesz do nich dodawać o 1/3 cukru mniej niż podaje przepis. A jeśli chcesz, żeby Twoje wypieki były do tego zdrowe, to zamień zmniejszoną porcję cukru na miód lub cukier brzozowy, czyli ksylitol. Do napojów takich jak kompot, czy grzane wino dodawaj dużo aromatycznych przypraw (imbir, goździki, czy cynamon), które przyspieszają trawienie, a poza tym dają zdecydowany smak i wtedy nie muszą być aż tak słodkie. Owoce z wigilijnego kompotu z suszu zawierają błonnik, który pomaga w trawieniu, reguluje poziom glukozy we krwi, a także zapewnia uczucie sytości.

Zrezygnuj z niezdrowego tłuszczu

Zrezygnuj z pieczenia tłustego wieprzowego mięsa takiego jak na przykład karkówka. Jeśli chcesz mieć własnej roboty mięsiwa na zimno, to wybierz indyka, kaczkę, czy nawet wołowinę lub cielęcinę, które mają o wiele mniej kalorii niż wieprzowina. Poza tym mięso piecz w folii lub na papierze bez dodatku tłuszczu. Przypraw je dużą ilością ziół (majeranek, tymianek, rozmaryn, listek laurowy, ziele angielskie), żeby ułatwić proces trawienia. Do doprawiania sałatek, surówek, a  nawet do śledzi zamiast śmietany i majonezu możesz użyć o wiele mniej kalorycznego i zdrowszego jogurtu naturalnego.

Pamiętaj o aktywności fizycznej

Święta sprzyjają biesiadom rodzinnym i długim godzinom spędzonym przy stole. Z tradycją nie ma co dyskutować, ani spierać się. Jednak po każdym takim spotkaniu, to Ty decydujesz jak wrócisz do domu. Możesz w jedną i drugą stronę iść na piechotę lub podjechać autobusem. Druga opcja, to po wspólnym rodzinnym posiłku można razem wybrać się do pobliskiego lasu, czy parku na długi spacer. Jeśli na co dzień ćwiczysz lub biegasz, to nie rezygnuj z tego zwyczaju w Święta. Regularna aktywność fizyczna pomoże Ci pozbyć się nadprogramowych kalorii, a także zadba o właściwą perystaltykę jelit.

Triki na nieobjadanie się

Na koniec mam dla Ciebie jeszcze kilka prostych, sprawdzonych sposobów na to, jak nie objadać się w Święta:

  • serwuj potrawy na mniejszych niż za zwyczaj talerzach, dzięki temu trikowi optycznie będzie Ci się wydawało, że masz pełen talerz przysmaków. Jednak w rzeczywistości zjesz ich o wiele mniej niż sądzisz,
  • pół godziny przed posiłkiem wypij szklankę wody, wypełni Ci żołądek, a równocześnie przyspieszy metabolizm,
  • zjedz coś przed wyjściem z domu, jeśli idziesz do kogoś na śniadanie, które ma być o 10-11, to. Dzięki temu nie dopadnie Cię napad wilczego głodu, kiedy o pustym żołądku zasiądziesz przy suto zastawionym stole,
  • zacznij od niskokalorycznych potraw takich jak warzywa, sałatki, ryby. Dzięki temu zjesz mniej tych treściwych potraw,
  • kaloryczne dania zawsze zagryzaj surowymi warzywami oraz owocami, zawarty w nich błonnik sprawi, że szybciej poczujesz się najedzona.

Jestem ciekawa, czy masz swoje sposoby na to jak nie przytyć w święta?