Jesienne warzywa warte spożycia

Jesienne warzywa warte spożycia

Jesienne warzywa warte spożycia

Od jakiegoś czasu bardzo dbam o to, żeby w moim codziennym jadłospisie było jak najwięcej sezonowych produktów. Ich największą zaletą oczywiście jest to, że są smaczne oraz zdrowe. Dzisiaj opowiem Ci o tym, po które warzywa warto sięgnąć w sezonie jesiennym.

Jak wspomniałam lokalne warzywa sezonowe są przede wszystkim bardzo zdrowe, ponieważ zostały zerwane zaraz po tym jak dojrzały, a następnie pokonały krótki dystans na miejscowy targ. Mam nadzieję, że sięgasz po dorodne owoce i warzywa z lokalnego ryneczku, a nie kupujesz tych zmaltretowanych roślin, które zalegają na półkach supermarketów? Kolejną zaletą sezonowych produktów jest to, że mają ze względu na ich obfitość w danym momencie roku przystępną cenę. Zwłaszcza w porównaniu z produktami egzotycznymi, transportowanymi z daleka.

Jesienią musimy pożegnać się z wieloma przysmakami, na przykład z  truskawkami, czy malinami. Nie którym producentom takie rozstanie przychodzi z wielką trudnością i usiłują wytwarzać te owoce przez cały rok. Nawet nie chcę wiedzieć jakimi metodami to robią. Jednak koniec lata wcale nie oznacza, że Twój jadłospis będzie ubogi, czy nudny. Dzisiaj chciałam Ci przedstawić warzywa, które warto jesienią zaprosić na swój talerz. 

Dynia – królowa jesieni

Jesienne warzywa warte spożycia

Jesienne warzywa warte spożycia

Jak dla mnie niekwestionowaną królową jesieni jest dynia, którą obecnie możemy zakupić w najróżniejszych rozmiarach i kolorach. Warto ją jeść ponieważ:

  • działa przeciwzapalnie i antynowotworowo, ponieważ zawiera bardzo dużo beta-karotenu. Jest to silny przeciwutleniacz, który pomaga obniżyć ryzyko zachorowania na raka, a jednocześnie spowalnia proces starzenia,
  • wzmacnia układ odpornościowy, jesienią rozpoczyna się sezon przeziębień, więc sięgnij po bogatą w cynk i witaminę C dynię, aby wzmocnić swój układ odpornościowy. Dodatkowo wcześniej wspomniany beta-karoten łagodzi procesy zapalne, pomaga również ograniczyć objawy grypy i przeziębienia. Kubek (245 g) gotowanej dyni zawiera ponad 11 miligramów witaminy C (19% dziennego zapotrzebowania)!
  • odżywia i nawilża skórę, dynia zawiera witaminy, które doskonale odżywią i zregenerują Twoja skórę od środka. Witaminy A, C i E są silnymi przeciwutleniaczami, poza tym wygładzają skórę, przyspieszają jej odnowę. Beata-karoten poprawia jej koloryt. Jeden kubek gotowanej dyni zapewnia aż 245% dziennego zapotrzebowania na witaminę A!
  • pomaga schudnąć, dynia jest niskokaloryczna. Jeden kubek gotowanej dyni (245 g) dostarcza tylko 49 kalorii. Ponadto ta porcja zawiera również 3 g błonnika (11% dziennego zapotrzebowania na błonnik), który wspomaga proces chudnięcia i zapobiega gwałtownym skokom cukru we krwi. Jedząc dynię będziesz czuła sytość przez dłuższy czas.

Jeśli chodzi o mnie, to uwielbiam wykorzystywać dynie w kuchni. Jak widać ma ona mnóstwo pro zdrowotnych właściwości. Dodatkowo jest przepyszna i można z niej przyrządzać różnego rodzaju potrawy. Najczęściej używam ją do robienia zup takich jak na przykład rozgrzewający krem z dyni z ziemniakami i imbirem . Jest też doskonała do szybkich zapiekanek, które można serwować na obiad, czy kolację. Uwielbiam też używać ją do deserów. Moje popisowe przysmaki to amerykańskie ciasto dyniowe oraz deser na bazie dyni dla leniwych . Dodaję ją też do mojej porannej jesiennej jaglanki.

Cukinia – dba o linię 

Jesienne warzywa warte spożycia

Jesienne warzywa warte spożycia

Kolejne jesienne przysmaki, to cukinia, która jest idealnym warzywem dla osób dbających o linię lub odchudzających się. Cukinia oprócz tego, że jest smaczna, to ma też wiele innych właściwości:

  • wspomaga odchudzanie, jej niska kaloryczność sprawia, że warto po nią sięgnąć jeśli dbasz o linię lub pragniesz schudnąć. W 100 g surowej cukinii znajduje się zaledwie 17 kcal. Cukinia jest też lekkostrawne, a potas w niej zawarty zapobiega zatrzymywaniu się wody w organizmie.
  • jest bogata w witaminy, zwłaszcza A. W 100 g tego warzywa znajduje się około 210 µg tego związku (dzienne zapotrzebowanie na witaminę A u osoby dorosłej wynosi 700 – 900 µg). Poza tym zawiera również witaminy z grupy B, które są potrzebne między innymi do prawidłowej pracy układu nerwowego, i sprawnego trawienia. Jest też źródłem witaminy C, która wspomaga przyswajanie żelaza, wzmacnia układ odpornościowy, jest potrzebna dla rozwoju i regeneracji tkanek,
  • stanowi źródło minerałów, takich jak fosfor, wapń, żelazo, sód, potas i jod.
  • odkwasza organizm, działa alkalizująco, zapobiegając zakwaszeniu organizmu. Te właściwości mają korzystny wpływ na procesy trawienne i usuwanie zbędnych produktów przemiany materii z organizmu. jest doskonałe dla osób cierpiących na wrzody żołądka, zgagę, a także nadkwaśność. Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu doskonale nadaje się dla osób zmagających się z insulinoopornością, czy cukrzycą.

Gotując często dodaję cukinię do makaronu oraz zapiekanek warzywnych. Czasem po prostu kroję ją w plasterki razem z bakłażanem, pomidorem, mozzarellą, posypuję ziołami i polewam oliwą, a następnie piekę. Jedną z moich ulubionych obiadowych potraw są faszerowane cukinie . Warzywo to również świetnie nadaję się na zupę krem z cukinii.

Buraki zadbają o Twoje zdrowie

Jesienne warzywa warte spożycia

Jesienne warzywa warte spożycia

Czerwony burak to obok ziemniaka, marchewki oraz selera jedno z najbardziej popularnych warzyw w polskiej kulinarnej. Kiedyś go nie doceniałam. Jednak kiedy przekonałam się ile burak kryje w sobie wartości, to zaczęłam po niego sięgać co raz częściej. Teraz w sezonie jesienno – zimowym jest stałym elementem w moim jadłospisie. Cenie to warzywo za to, że jest lekkostrawne oraz niskokaloryczne. Jest również bogatym źródłem witamin, a także składników mineralnych. Buraki:

  • regulują ciśnienie tętnicze krwi,  doskonałe dla osób cierpiących na nadciśnienie. Azotany obecne w soku z buraków podnoszą we krwi stężenie regulującego ciśnienie tlenku azotu,
  • zapobiegają zgadze, buraki zawierają sporo wapnia, potasu i magnezu. Mają one właściwości alkalizujące, zatem neutralizują działanie zakwaszające niektórych produktów, takich jak na przykład mięso. Dlatego świetnym dodatkiem do mięsnych potraw jest surówka z buraczków,
  • zapobiegają nowotworom, warto jeść je minimum 3 razy w tygodniu. Zawierają bioflawonoidy, które są silnymi przeciwutleniaczami usuwającymi z organizmu szkodliwe wolne rodniki, hamują też rozwój komórek nowotworowych,
  • wzmacniają serce, ponieważ zmniejszają ryzyko miażdżycy, dzięki zawartości witaminy B6 i kwasu foliowego. Obniżają one poziom homocysteiny, która jest substancją uszkadzające naczynia krwionośne,
  • wspomagają leczenie przeziębienia, dzięki sporej zawartości betainy. Substancja ta ma właściwości przeciwbakteryjne, a także antywirusowe. Dzięki temu możesz stosować sok z buraków jako środek wspomagający leczenie przeziębienia, czy grypy,
  • niweluje zaparcia, jeśli borykasz się z tym problemem, to buraki Cie wspomogą.  Rano po przebudzeniu wypij na czczo koktajl z surowego buraka zmiksowanego ze szklanką jogurtu.

Jesienią, aby wzmocnić swoją odporność, a także poprawić trawienie bardzo często do dań mięsnych robię surówkę z buraków . Robię z nich też sok , aby uchronić się przed przeziębieniami. A w porze obiadu na moim stole często gości rozgrzewająca zupa ala barszcz ukraiński. Doskonale smakuje, kiedy wracam przemarznięta do domu.

Jesienne warzywa warte spożycia

Pozostałe warzywa, które włączyć do swojego jesiennego jadłospisu, to: boćwina, brokuły, brukiew, kalafior, kalarepa, kukurydza, kapusta, marchew, papryka, pasternak, pietruszka (korzeń i natka), pomidor, por, roszponka, rukola, rzodkiewka, sałata, seler, szczypior, szpinak, ziemniak.

A Ty jakie sezonowe warzywa najczęściej wplatasz w swój jesienny jadłospis?