czwartek, 4 czerwca

Brak efektów odchudzania: najczęstsze przyczyny

Nieuchronnie zbliżające się lato i sezon bikini to niezawodna motywacja, by zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów nagromadzonych w okresie jesienno-zimowym. Wiele z nas w pierwszej kolejności próbuje schudnąć na własną rękę stosując w tym celu zdrową dietę i uprawiając aktywność fizyczną. Jednak po kilku tygodniach wysiłków okazuje się, że nasza waga niewiele drgnęła lub całkowicie utknęła w miejscu. Przyczyn braku widocznych efektów odchudzania może być wiele, jednak kilka popełnienie kilku błędów zdarza nam się najczęściej.

Błędy w odchudzaniu: restrykcyjna dieta

Stosowanie głodówek to szybki sposób na utratę kilogramów, który jednak skutkuje krótkotrwałymi efektami oraz konsekwencjami zdrowotnymi, które okazują się trudne do odwrócenia. Drastyczne ograniczenie dziennego spożycia kalorii pozbawia naszego organizmu energii tak potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania procesów metabolicznych istotnych w kontekście redukcji wagi. Wbrew powszechnemu przekonaniu żeby schudnąć trzeba jeść, ale robić to w odpowiedni sposób.

Błędy w odchudzaniu: monotonna dieta

W sieci można znaleźć wiele diet odchudzających, które bazują na spożyciu konkretnych grup produktów takich jak nabiał czy węglowodany, co w ostatecznym rozrachunku prowadzi do pojawienia się poważnych niedoborów cennych składników odżywczych. Dieta redukcyjna powinna być zróżnicowana, pomagająca utrzymać równowagę biologiczną organizmu i wspierać mechanizmy odpowiedzialne za utratę tkanki tłuszczowej.

Błędy w odchudzaniu: zbyt intensywne treningi

Wbrew pozorom intensywny trening może bardziej zaszkodzić niż przybliżyć do wymarzonej sylwetki. Co prawda można schudnąć bez ćwiczeń, jednak zdecydowanie bardziej spektakularne efekty daje połączenie diety redukcyjnej z aktywnością fizyczną. Trzeba jednak zrobić to z głową, aby uniknąć zbyt wymęczających i częstych sesji treningowych. Dlaczego? Regeneracja organizmu jest równie ważna jak same ćwiczenia, ponieważ przy zbyt intensywnym wysiłku organizm wytwarza nadmiar kortyzolu przyczyniającego się do uszkodzeń tkanki mięśniowej, a co za tym idzie – utrudnionym spalaniu tłuszczu. Najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja z trenerem personalnym, który dopasuje intensywność ćwiczeń i dietę do naszych możliwości.

Błędy w odchudzaniu: przetworzona żywność

Wiele osób zbyt mocno skupia się na ilości dziennie spożywanych kalorii, nie przywiązując wagi do jakości posiłków i dostarczanych wraz z nimi wartości odżywczych. W ten sposób można wyraźnie schudnąć, jednak na dłuższą metę jest to prosty sposób na efekt „jojo” i zaburzenie prawidłowej gospodarki organizmu. Zamiast na kaloriach, warto skupić się na optymalnym składzie produktów i wystrzegać się tych zawierających dużą ilość substancji konserwujących.

Błędy w odchudzaniu: częste cheat meale

Podczas intensywnego odchudzania bardzo często napotykamy pokusy w postaci słodkich czy słonych przekąsek, którym nie jesteśmy w stanie się oprzeć. W procesie redukcji wagi ważna jest równowaga, dlatego można wyznaczyć 1-2 dni w miesiącu, kiedy możemy pozwolić sobie na tzw. „cheat meal”. Problem polega na tym, że często powracamy do starych nawyków żywieniowych niwecząc tym samym trud włożony w odchudzanie. Dlatego też warto poszukiwać zdrowych zamienników ulubionych potraw, które w podstawowej nie dostarczają naszemu organizmowi nic poza pustymi kaloriami.

Błędy w odchudzaniu: odwodnienie

Nawodniony organizm to zdrowy organizm, o czym warto pamiętać zwłaszcza w trakcie odchudzania. Woda stymuluje działanie wielu procesów, w tym również przemianę materii, dlatego sztuczne napoje warto zamienić na wodę oraz soki warzywne i owocowe. Przyjmuje się, że 2 litry wody to optymalna wartość dla zachowania odpowiedniego poziomu nawodnienia, jednak przy bardziej zintensyfikowanym stylu życia wartość ta może wzrastać nawet do 3 litrów wody dziennie.

Dodaj komentarz