poniedziałek, 1 czerwca

Czym jest medytacja i dlaczego warto z niej czerpać?

W dzisiejszych czasach coraz trudniej zachować równowagę umysłu i pozbyć się wszelkich niepotrzebnych myśli. Życie w ciągłym biegu i nieustannie piętrzące się obowiązki przyczyniają się do mniej lub bardziej poważnych zaburzeń zdrowia psychicznego, które dotykają coraz więcej osób. Stres towarzyszy nam niemal na każdym kroku, jednak jest to całkowicie naturalne zjawisko. Grunt to znaleźć skuteczny sposób na wyzbycie się nadmiaru negatywnych emocji, a pomóc w tym może nam medytacja. Czym jest i jakie korzyści płyną z jej regularnego praktykowania?

Medytacja – ulga dla umysłu

Najprościej rzecz ujmując, medytacja to proces oczyszczania umysłu z nadmiaru myśli, który pozwala uzyskać maksymalne wyciszenie się i odzyskanie równowagi psychicznej. W przeszłości medytacja była ściśle związana z wierzeniami religijnymi, jednak obecnie traktowana jest w kategoriach techniki relaksacyjnej, w której upatruje się skutecznego remedium na wiele dolegliwości, nie tylko tych na tle psychicznym czy emocjonalnym. Techniki medytacyjne powszechnie wykorzystywane są w dziedzinie psychoterapii, ale również jako uzupełnienie rozwoju personalnego.

Medytacja jako lek na stres

Wiele osób rozpoczyna swoją przygodę z medytowaniem z uwagi na wysoki poziom stresu. Problemy dnia codziennego mogą poważnie zachwiać wiarę w siebie i własne możliwości, często przyczyniając się do rozwoju takich chorób jak nerwica czy depresja. Stan medytacji pozytywnie wpływa na kondycję naszego umysłu, redukując poziom lęku czy napięcia, a to wszystko dzięki pobudzeniu produkcji serotoniny w mózgu. Medytacja wspomaga tworzenie się nowych połączeń nerwowych, co nie tylko prowadzi do obniżenia poziomu stresu, ale także przyczynia się do stymulacji obszarów mózgowych odpowiedzialnych za ważne procesy jak zapamiętywanie czy koncentracja.

Medytując poznajemy siebie na nowo

Na co dzień mamy do czynienia z wieloma czynnikami, które skutecznie rozpraszają naszą uwagę, uniemożliwiając tym samym oczyszczenie umysłu z niepotrzebnych myśli. W gąszczu codziennych obowiązków bardzo łatwo zapomnieć o swoich podstawowych potrzebach, również tych natury psychicznej. Zatracenie własnego „ja” to bardzo częste zjawisko, zwłaszcza biorąc pod uwagę presję bycia idealnym i chęć podporządkowania się do powszechnie akceptowanych standardów. Medytacja pozwala poznać siebie z całkiem innej strony, zbudować na nowo własną świadomość i zrzucić maskę, którą zakładamy każdego dnia.

Medytacja dla początkujących

Do medytacji nie trzeba absolutnie żadnych akcesoriów, choć na rynku możemy znaleźć różnego rodzaju maty czy poduszki do medytacji. W rzeczywistości potrzebujemy jedynie cichego i wygodnego miejsca, w którym zatracenie się w głębi własnego umysłu nie będzie narażone na rozproszenie. Na początku nie trzeba również znać specjalistycznych pozycji medytacyjnych – najważniejsze, być czuć się maksymalnie komfortowo.

Kiedy medytować?

W zasadzie każda pora w ciągu dnia jest dobra, aby poddać się seansowi medytacji. Tylko od nas zależy kiedy i jak długo będziemy trwać w stanie wyciszenia i koncentracji. Nawet kilka minut dziennie ćwiczeń medytacyjnych pozwala zachować równowagę umysłu i wyzbyć się nadmiaru stresu. Wiele osób przystępuje do medytacji tuż przed snem, co pozwala efektywniej wypocząć i tryskać pozytywną energią następnego dnia.

Dodaj komentarz