poniedziałek, 1 czerwca

Odwodnienie organizmu. Jak się dobrze nawadniać?

Ludzki organizm w mniej więcej 70% składa się z wody, dlatego nie bez powodu mówi się, że „woda to życie”. Odwodnienie może być groźne dla naszego zdrowia, zwłaszcza gdy niedobór wody i elektrolitów w ludzkich komórkach znacznie się przedłuża. Do odwodnień najczęściej dochodzi w okresie letnim, jednak przez pozostałą część roku równie mocno jesteśmy narażeni na nadmierną utratę wody wskutek własnych zaniedbań czy chorób o różnym podłożu. Zatem jak rozpoznać odwodnienie i jak mu zapobiegać?

Odwodnienie – kto jest najbardziej narażony?

Objawy odwodnienia organizmu może wykazywać każdy, jednak w największej grupie ryzyka znajdują się dzieci i osoby w podeszłym wieku, które po prostu zapominają o przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów. Odwodnienie często towarzyszy również infekcjom – podwyższona temperatura ciała, potliwość, biegunka czy wymioty powodują nadmierną utratę wody i elektrolitów, których uzupełnianie w czasie choroby jest niezwykle ważne. Nieodpowiednia dieta także stanowi zagrożenie dla optymalnego poziomu nawodnienia komórek, podobnie jak intensywny wysiłek fizyczny.

Objawy odwodnienia organizmu

Niedostateczny poziom nawodnienia może powodować różne objawy będące wynikiem działania mechanizmu obronnego naszego organizmu. W pierwszej kolejności pojawia się nadmierne pragnienie oraz suchość w jamie ustnej, które często lekceważymy. Nasilające się bóle i zawroty głowy, uczucie zmęczenia, zaburzenia koncentracji czy suchość i nadwrażliwość skóry również mogą być spowodowane odwodnieniem. Alarmująca może być również ciemna barwa moczu oznaczająca nadmierne nagromadzenie się toksyn w organizmie. Przy bardzo niskim poziomie nawodnienia bardzo często obserwuje się drgawki, zaburzenia mowy, omdlenia, a nawet śpiączkę.

Jak się nie odwodnić? Pić dużo wody

Może zabrzmi to banalnie, ale najskuteczniejszym działaniem profilaktycznym jest regularne uzupełnianie niedoboru wody wypijając jej odpowiednią ilość. Niestety, wiele osób zapomina o piciu wody lub wypija jej zdecydowanie za mało. Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien dostarczać do organizmu od 1,5 do 2,5 litra wody dziennie w zależności od poziomu aktywności fizycznej. Co najważniejsze, słodkie czy gorące napoje nie zaspokajają naszego dziennego zapotrzebowania, dlatego warto wyrobić sobie nawyk picia wody niegazowanej, a dla walorów smakowych dodawać do niej świeże owoce.

Jak się nie odwodnić? Unikać używek

Popularne napoje takie jak kawa czy herbata powodują wypłukiwanie się z organizmu ważnych witamin i mikroelementów takich jak magnez czy potas, co prowadzi do nadmiernego odwodnienia żywych komórek. Podobnie działają słodkie napoje gazowane, które dodatkowo zawierają groźne dla zdrowia konserwanty oraz duże ilości substancji słodzących. Alkohol również nie pomaga w zachowaniu optymalnego poziomu organizmu – bardzo dobrze znany wszystkim „kac” jest efektem nadmiernej utraty wody.

Jak się nie odwodnić? Urozmaicić dietę

Nie tylko woda czy napoje elektrolitowe pomagają ochronić organizm przed odwodnieniem. Świetnie sprawdzają się również soki warzywne i owocowe, które powinny się znaleźć w naszej codziennej diecie. Dlatego też w czasie wzmożonego ryzyka odwodnienia organizmu warto spożywać jak najwięcej lekkich zup czy przetworów ze świeżych warzyw i owoców lub dodawać je do posiłków w surowej formie.

Dodaj komentarz